A Kurt Lewin Alapítvány két kutatója, Ligeti György és Fellegi Borbála a 2002/2003-as tanévben az egész országra kiterjedő vizsgálatot végzett “Hátrányos helyzetűek a közoktatásban” címmel. A kutatás célja az volt, hogy feltárják a közoktatásban tapasztalható, a hátrányos helyzetű tanulókat érintő jogalkalmazási visszásságokat. A felmérés országos reprezentatív kérdőíves adatfelvételen, valamint interjúkon és megfigyeléseken alapult. A vizsgálat során 1464 általános iskolai pedagógust kérdeztek meg.
A felmérés eredménye: minden résztvevő joga sokszor sérül a közoktatásban, azaz diáké, pedagógusé, szülőé. Több jogsértés éri a hátrányos helyzetű tanulókat és szüleiket. (A lerobbant, anyagilag hátrányban lévő iskolákról, óvodákról már nem is beszélve.)
Van olyan iskola, ahol a testi fenyítés bevált pedagógiai módszer, de olyan is van, ahol a pedagógusok a saját pénzükön próbálják jobbá tenni az iskolai körülményeket..
Még a laikusnak sem nehéz levonni a következtetést: az iskolai oktatás mindig személyiségfüggő és bár sok múlik az iskola felszereltségén, hogy gazdag-e vagy szegény a fenntartó, a középpontban a pedagógus személyisége áll.
(Forrás: Mentor, 2004. április)