hu: cookie: 1 Esélyegyenlőség az iskolában | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Esélyegyenlőség az iskolában

Megjelent az Esőember 2004/2 számában.

Az alábbiakban az Országgyűlés által elfogadott Országos fogyatékosügyi program 2004 és 2007 közöttre tervezett programjából, az oktatásra vonatkozó rész néhány bekezdését közöljük.

 

Az esélyegyenlőség megteremtéséhez szükséges intézkedések és feladatok

 

Az esélyegyenlőségi törvény elfogadásával megteremtődtek a fogyatékos személyek jogainak és esélyegyenlőségének keretei és azok érvényesítése érdekében a következők megvalósítása szükséges:

 

4. Az oktatás, képzés területén

 

Az esélyegyenlőségi törvény a közoktatásról szóló törvénnyel összhangban a fogyatékos személy alapvető jogaként határozza meg, hogy állapotának megfelelően, életkorától függően meghatározott oktatáshoz való alkotmányos jogait gyakorolhassa. A közoktatási törvény alapján a fogyatékos gyermek, tanuló óvodai nevelése, iskolai oktatása az e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési, oktatási intézményben, vagy a többi gyermekkel, tanulóval együtt folyhat, az integrált oktatás jogi kereteit a törvény biztosítja.

 

Ennek érdekében:

– Szükséges, hogy valamennyi képzési rendszerben (közoktatás, szakképzés, felsőoktatás, felnőttképzés) megkezdődjék az integrált képzési formák meghonosítása, növekedjék a fogyatékos gyermekek és felnőttek sajátos neveléséhez, oktatásához és képzéséhez szükséges feltételekkel rendelkező oktatási és képzési intézmények száma.

– Az integrált oktatási formák elterjedése érdekében a pedagógusok felsőfokú képzési intézményeiben, valamint az akkreditált továbbképzési formák között ki kell dolgozni azon speciális tantervfejlesztő programokat, amelyek révén a pedagógusok jártasságra tehetnek szert a fogyatékos gyermekekkel való kommunikációban (“jelelés”, Braille-írás), illetve amelyek felkészítik a pedagógusokat a fogyatékos gyermekek magatartási és tanulási nehézségeinek áthidalására a többségi általános iskolai feltételek között is. A pedagógusok speciális követelményekre való felkészítését és továbbképzését folyamatossá kell tenni. 

– Szükséges megvizsgálni az egészségügyi, szociális, humánpolitikai szakemberképzésben azokat a lehetőségeket, amelyek a fogyatékos emberekkel történő speciális kommunikációs technikák elsajátítását segítik.

 

– Az integrált képzés keretein belül az egyes iskolai tanterveket olyan speciális kiegészítésekkel kell ellátni, amelyek a fogyatékos tanulók iskolavégzését megkönnyítő feltételeket, így a távoktatást, az iskolalátogatás részleges felmentésének lehetőségeit és kötelmeit egységes szemléletben szabályozzák.

 

– A fogyatékos gyermekek számára biztosított speciális képzési formák bővítését és az integrált oktatás közötti határok átjárhatóságának erősítését célul kell kitűzni. A felülvizsgálati rendszer átvilágítása és reformja alapján, biztosítani kell azoknak a szabályoknak és eljárásoknak a végrehajtását, amelyek során a speciális képzés sikeresnek minősíthető a felzárkóztatás szempontjából, s amelyek alapján a tanuló az általános képzési intézményben folytathatja tanulmányait.

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2004/2: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2004/2: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2004/2: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2004/2: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2004/2: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2004/2: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2004/2: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2004/2: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2004/2: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2004/2: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2004/2: A törvény szellemében
  • Esőember 2004/2: Ablak a világra
  • Esőember 2004/2: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2004/2: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2004/2: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2004/2: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2004/2: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2004/2: Az ergoterápia
  • Esőember 2004/2: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2004/2: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2004/2: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2004/2: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2004/2: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2004/2: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2004/2: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2004/2: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2004/2: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2004/2: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2004/2: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2004/2: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2004/2: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2004/2: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2004/2: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2004/2: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2004/2: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2004/2: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2004/2: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2004/2: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2004/2: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2004/2: Program van
  • Esőember 2004/2: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2004/2: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2004/2: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2004/2: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2004/2: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2004/2 számához

Legfrissebb híreink

  • ÚJRA!!! Együttnevelés autizmusban – Pedagógus továbbképzés az ELTE-n
  • Így szurkoltunk az MTK-nak a 2022/2023-as szezonban
  • Közgyűlést tartott az AOSZ – Fókuszban a szakmai munka
  • Fogyatékossággal Élők Európai Parlamentje – Az AOSZ képviseletében az Aura Egyesület fiataljai utaztak Brüsszelbe
  • A “Fókuszban a támogatott lakhatás” szakmai nap előadója volt az AOSZ is

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (6)
  • ajánló (730)
  • állás (50)
  • aosz (841)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • Autizmus világnap 2023 (7)
  • DATA (24)
  • érdekvédelem (6)
  • esemény (569)
  • felhívás (316)
  • képzés (185)
  • kérdőív (26)
  • kiadvány (16)
  • könyv (29)
  • közlemény (104)
  • pályázat (114)
  • tábor (30)
  • tájékoztatás (1 173)
  • támogatás (66)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2023 Autisták Országos Szövetsége