hu: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza

Megjelent az Esőember 2009/3 számában.

A májusi levélre augusztus 6-án érkezett a válasz. Szüdi János, a tárca szakállamtitkára írta. Terjedelmi okokból az egész levelet nem tudjuk közölni, de a pontokba szedett levél legfontosabb megállapításait igen. A levél teljes szövege elolvasható a www.esoember.hu weboldalunkon.

 

  1. Pedagógusok képzése, továbbképzése

„Az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak a felsőoktatás tekintetében nincs közvetlen képzést érintő rendelkezési jogköre. … Az Önök által felvetett kérdés megítélése, miszerint a gyógypedagógus-képzés önálló szakiránya kell hogy legyen az autizmus, szakmai kérdés. A gyógypedagógus képzésben érintett szakterületnek kell állást foglalnia abban, hogy a jelenlegi képzési szerkezet alapképzésben megalapozza-e a gyógypedagógus ismereteit ezen a területen, illetve melyek azok a szakirányok az új alapképzési rendszerben, melyek felkészíthetnek feladatra…”

 

  1. Autista tanulók oktatását ellátó intézményrendszer

„A közoktatásról szóló 1993. LXXIX törvény 30.§-ának rendelkezése alapján a sajátos nevelési igényű tanuló olyan intézménybe vehető fel, amely rendelkezik neveléséhez, oktatásához szükséges feltételekkel. A feladat ellátásának kötelezettségét az adott nevelési, oktatási intézmény alapító okiratában meg kell jeleníteni.”

 

  1. A diagnosztikai munka

E pontban is jogszabályokra hivatkozik Szüdi János: a „14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet – 2004-től kezdődően kimondja, hogy az autizmus diagnosztizálása illetve kizárása kizárólag gyermek- és ifjúságpszichiátriai szakorvosi vizsgálat lefolytatásával történhet.”

A továbbiakban a vizsgálat céljának ismertetése olvasható, melytől eltekintünk, hiszen olvasóink ezzel tisztában vannak. Jó hírt is ír a szakállamtitkár úr, elfogadás alatt áll egy OKM rendelet: „A szakmai és informatikai fejlesztési feladatok támogatása, igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól” címmel. Ez a szakértői és rehabilitációs bizottságok fenntartóinak ad pluszpénzt új informatikai és szakmai eszközök beszerzésére. Ha a rendeletet elfogadják, akkor majdnem háromszorosára nő az eszközökre fordítható pénz, a tavalyi 70 ezer forint/pedagógusról 200 ezer/pedagógusra nő.

 

  1. Az autizmussal élő személyek komplex (foglalkozási, szociális és pedagógiai) rehabilitációjára, valamint az autizmus diagnosztizálására alkalmas intézményrendszer koncepciója (stratégia)

„Az új Országos fogyatékosügyi Program végrehajtásáról szóló 1062/2007-es Kor. határozatban az autizmussal élő személyek (foglalkozási, szociális és pedagógiai) rehabilitációjára, valamint az autizmus diagnosztizálására alkalmas  intézményrendszer koncepciójának kérdésében tárcánk együttműködik az annak kidolgozását koordináló Szociális és Munkaügyi Minisztériummal. A stratégia – mint az Önök előtt is ismert, hiszen annak tervezetét Önök dolgozták ki – szakmai egyeztetése megtörtént, de információnk szerint az még nem zárult le. A készülő koncepciót, mint az a fenti tájékoztatásból is látható a 2009. év szakmai feladatainak tervezésekor figyelembe vettük.” (L. eszközpark bővítése – a szerk.)

 

  1. Finanszírozás

„A sajátos nevelési igényű tanulók nevelését, oktatását fenntartó intézmények fenntartói által igénybe vehető normatív hozzájárulással kapcsolatos információjuk, mely szerint >>3×100% helyett 1×160%-ot hívhat csak le<< nem valós. A normatív támogatás két elemből tevődik össze…”

E két elem a teljesítménymutató, amit egy képlet alapján számolnak ki, és az SNI gyerekek után járó kiegészítő hozzájárulás.

„A teljesítménymutató kiszámításánál az SNI tanulót is figyelembe veszik, tehát utána a fenntartó ugyanazt a hozzájárulást megkapja, mint bármely más tanuló után, „és e mellett – kiegészítő hozzájárulásként jogosult a kiegészítő (autista tanuló esetén a 240 ezer forint fajlagos összeg 160%-ában meghatározott, azaz 384 ezer forint/fő összegű) kiegészítő támogatásra. A normatív támogatás összegének módosítása meghaladja az oktatási miniszter hatáskörét, de a jelenlegi költségvetési egyeztetések, tárgyalások menetében sem valószínűsíthető az autista tanulók neveléséhez, oktatásához biztosított támogatások növelésének realizálása.”

 

A fentiek után ezzel zárul az államtitkári levél:

 „Meglátásunk és tapasztalataink szerint a befogadó szemlélet, a megfelelő szakmai információk, ismeretek megléte – vagy annak hiánya – az anyagi támogatás mértékénél jelentősebb szerepet tölt be egy-egy sajátos nevelési igényű tanuló elfogadásánál, eredményes iskolai nevelésénél,, oktatásánál. Ebben a továbbiakban is számítunk Önök munkájára, együttműködésére.

Kérem, fogadja el tájékoztatásomat.”

*

Az AOSZ az oktatási tárca válaszát több pontban sem fogadja el, ezért szeptember közepén újabb levelet írt Hiller Istvánnak. A levél awww.esoember.hu oldal Érdekvédelmi tevékenység rovatában elolvasható

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2009/3: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2009/3: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2009/3: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2009/3: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2009/3: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2009/3: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2009/3: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2009/3: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2009/3: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2009/3: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2009/3: A törvény szellemében
  • Esőember 2009/3: Ablak a világra
  • Esőember 2009/3: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2009/3: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2009/3: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2009/3: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2009/3: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2009/3: Az ergoterápia
  • Esőember 2009/3: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2009/3: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2009/3: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2009/3: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2009/3: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2009/3: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2009/3: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2009/3: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2009/3: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2009/3: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2009/3: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2009/3: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2009/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2009/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2009/3: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2009/3: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2009/3: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2009/3: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2009/3: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2009/3: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2009/3: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2009/3: Program van
  • Esőember 2009/3: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2009/3: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2009/3: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2009/3: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2009/3: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2009/3 számához

Legfrissebb híreink

  • 2023-ban is várjuk a MTK Budapest futball mérkőzéseire a lelkes szurkolókat
  • Megjelentek a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet új pályázati felhívásai
  • Már lehet jelentkezni a VIII. Szalki-Talira
  • Kocsis Alajosra emlékezünk
  • Egy kis szikra is elég, hogy az élet megváltozzon – A Karc FM-nek adott interjút a Senpai Díjról az AOSZ elnöke

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (5)
  • ajánló (723)
  • állás (49)
  • aosz (798)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • DATA (24)
  • esemény (560)
  • felhívás (315)
  • képzés (184)
  • kérdőív (25)
  • kiadvány (16)
  • könyv (29)
  • közlemény (104)
  • pályázat (112)
  • tábor (30)
  • tájékoztatás (1 163)
  • támogatás (66)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2023 Autisták Országos Szövetsége