A májusi levélre augusztus 6-án érkezett a válasz. Szüdi János, a tárca szakállamtitkára írta. Terjedelmi okokból az egész levelet nem tudjuk közölni, de a pontokba szedett levél legfontosabb megállapításait igen. A levél teljes szövege elolvasható a www.esoember.hu weboldalunkon.
- Pedagógusok képzése, továbbképzése
„Az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak a felsőoktatás tekintetében nincs közvetlen képzést érintő rendelkezési jogköre. … Az Önök által felvetett kérdés megítélése, miszerint a gyógypedagógus-képzés önálló szakiránya kell hogy legyen az autizmus, szakmai kérdés. A gyógypedagógus képzésben érintett szakterületnek kell állást foglalnia abban, hogy a jelenlegi képzési szerkezet alapképzésben megalapozza-e a gyógypedagógus ismereteit ezen a területen, illetve melyek azok a szakirányok az új alapképzési rendszerben, melyek felkészíthetnek feladatra…”
- Autista tanulók oktatását ellátó intézményrendszer
„A közoktatásról szóló 1993. LXXIX törvény 30.§-ának rendelkezése alapján a sajátos nevelési igényű tanuló olyan intézménybe vehető fel, amely rendelkezik neveléséhez, oktatásához szükséges feltételekkel. A feladat ellátásának kötelezettségét az adott nevelési, oktatási intézmény alapító okiratában meg kell jeleníteni.”
- A diagnosztikai munka
E pontban is jogszabályokra hivatkozik Szüdi János: a „14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet – 2004-től kezdődően kimondja, hogy az autizmus diagnosztizálása illetve kizárása kizárólag gyermek- és ifjúságpszichiátriai szakorvosi vizsgálat lefolytatásával történhet.”
A továbbiakban a vizsgálat céljának ismertetése olvasható, melytől eltekintünk, hiszen olvasóink ezzel tisztában vannak. Jó hírt is ír a szakállamtitkár úr, elfogadás alatt áll egy OKM rendelet: „A szakmai és informatikai fejlesztési feladatok támogatása, igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól” címmel. Ez a szakértői és rehabilitációs bizottságok fenntartóinak ad pluszpénzt új informatikai és szakmai eszközök beszerzésére. Ha a rendeletet elfogadják, akkor majdnem háromszorosára nő az eszközökre fordítható pénz, a tavalyi 70 ezer forint/pedagógusról 200 ezer/pedagógusra nő.
- Az autizmussal élő személyek komplex (foglalkozási, szociális és pedagógiai) rehabilitációjára, valamint az autizmus diagnosztizálására alkalmas intézményrendszer koncepciója (stratégia)
„Az új Országos fogyatékosügyi Program végrehajtásáról szóló 1062/2007-es Kor. határozatban az autizmussal élő személyek (foglalkozási, szociális és pedagógiai) rehabilitációjára, valamint az autizmus diagnosztizálására alkalmas intézményrendszer koncepciójának kérdésében tárcánk együttműködik az annak kidolgozását koordináló Szociális és Munkaügyi Minisztériummal. A stratégia – mint az Önök előtt is ismert, hiszen annak tervezetét Önök dolgozták ki – szakmai egyeztetése megtörtént, de információnk szerint az még nem zárult le. A készülő koncepciót, mint az a fenti tájékoztatásból is látható a 2009. év szakmai feladatainak tervezésekor figyelembe vettük.” (L. eszközpark bővítése – a szerk.)
- Finanszírozás
„A sajátos nevelési igényű tanulók nevelését, oktatását fenntartó intézmények fenntartói által igénybe vehető normatív hozzájárulással kapcsolatos információjuk, mely szerint >>3×100% helyett 1×160%-ot hívhat csak le<< nem valós. A normatív támogatás két elemből tevődik össze…”
E két elem a teljesítménymutató, amit egy képlet alapján számolnak ki, és az SNI gyerekek után járó kiegészítő hozzájárulás.
„A teljesítménymutató kiszámításánál az SNI tanulót is figyelembe veszik, tehát utána a fenntartó ugyanazt a hozzájárulást megkapja, mint bármely más tanuló után, „és e mellett – kiegészítő hozzájárulásként jogosult a kiegészítő (autista tanuló esetén a 240 ezer forint fajlagos összeg 160%-ában meghatározott, azaz 384 ezer forint/fő összegű) kiegészítő támogatásra. A normatív támogatás összegének módosítása meghaladja az oktatási miniszter hatáskörét, de a jelenlegi költségvetési egyeztetések, tárgyalások menetében sem valószínűsíthető az autista tanulók neveléséhez, oktatásához biztosított támogatások növelésének realizálása.”
A fentiek után ezzel zárul az államtitkári levél:
„Meglátásunk és tapasztalataink szerint a befogadó szemlélet, a megfelelő szakmai információk, ismeretek megléte – vagy annak hiánya – az anyagi támogatás mértékénél jelentősebb szerepet tölt be egy-egy sajátos nevelési igényű tanuló elfogadásánál, eredményes iskolai nevelésénél,, oktatásánál. Ebben a továbbiakban is számítunk Önök munkájára, együttműködésére.
Kérem, fogadja el tájékoztatásomat.”
*
Az AOSZ az oktatási tárca válaszát több pontban sem fogadja el, ezért szeptember közepén újabb levelet írt Hiller Istvánnak. A levél awww.esoember.hu oldal Érdekvédelmi tevékenység rovatában elolvasható