hu: A törvény szellemében | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

A törvény szellemében

Megjelent az Esőember 2001/3 számában.

Van egy törvényünk a közoktatásról (LXXIX/1993.), amit ugyan többször módosítottak, de ez a paragrafusa nem változott:

 

 

 

13 § (5) “A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd vagy más fogyatékos gyermek lakóhelyén, ennek hiányában tartózkodási helyén a polgármester segítségét kérheti ahhoz, hogy gyermeke óvodai neveléséhez-oktatásához szükséges feltételeket a településen megteremtsék.”1

Hogy ezt a polgármesterek betartják vagy sem, vagy hogy a szülők ismerik-e ezt a törvényt vagy sem, nem tudjuk. De az tény, hogy tudomásunkra jutott: a főváros VII. kerületében éltek a törvény adta lehetőséggel. (Mivel a család nyaralt, ezért lapzártánkig nem tudtunk velük beszélgetni, de tanulságai miatt még visszatérünk az esetre.)

Az túl szép lenne, ha autista kisfiúról lenne szó. Nem, a kisfiú disphasiás2 és enyhe fokban mozgássérült. A család, amit lehetett megtett: különórák gyógypedagógussal, logopédussal. A fejlesztés ellenére a kerületben nem volt a kisfiúnak megfelelő intézmény, ahol integráltan tanulhatott volna. Végül egy olyan iskola vállalta, ahol a Rogers-módszert3 alkalmazzák. Mindez az önkormányzatnak havi 30 ezer forintjába kerül. Jó lenne, hinni: másutt is így van ez. Hogy a mi oktatási rendszerünkkel kapcsolatban is le lehessen írni, amit Trencsényi Katalin4 könyvében olvastam:

“Az írás-olvasási képességek egyénenként változtak. Szerencsére az angol iskolarendszer ebből a szempontból nagyon liberális.

A szülő és a gyerek döntése az iskolaválasztás. Így egy Down-kórral élőnek megvan a lehetősége, hogy eldöntse: kisegítő iskolában vagy általános iskolában kíván tanulni. És ebből a szempontból kizárólag a gyerek képességei és kívánságai számítanak. A nyolcéves, szikrázóan okos Gill, aki a társulat részidős tagja volt, hagyományos általános iskolába járt. Egész nap – az állam által! – fizetett korrepetitor volt vele az iskolában, hogy ne kerüljön hátrányba társaihoz képest; segített, ha szüksége volt rá, délutánonként pedig korrepetálta. Így Gill azt tanulta, amit szellemileg nem fogyatékos társai – na de mekkora szó ez egy óriási szellemi hátránnyal induló kislánynál! (Olyan ez, mintha valakinek folyamatosan olimpikonokkal kellene versenyezni. Vajon mi bírnánk-e? Gill bírta.)”

Jegyzetek:

1Lásd: Autista.info.hu A szülő jogai és kötelességei

2diszfázia – olyan fejlődési zavar, amely a beszédértést és/vagy beszédképzést érinti – Faragó Ferenc – Auti kisszótár

3Carl R. Rogers nevéhez fűződik a személyközpontú pszichoterápiás módszer kidolgozása. Bővebben: Carl Rogers.lap.hu

4Címe: “Megfinomítom halandó göröngyöd” – a könyvről bővebben Szinház másképp  című cikkünkben olvashatnak.

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2001/3: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2001/3: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2001/3: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2001/3: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2001/3: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2001/3: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2001/3: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2001/3: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2001/3: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2001/3: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2001/3: Ablak a világra
  • Esőember 2001/3: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2001/3: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2001/3: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2001/3: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2001/3: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2001/3: Az ergoterápia
  • Esőember 2001/3: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2001/3: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2001/3: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2001/3: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2001/3: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2001/3: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2001/3: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2001/3: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2001/3: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2001/3: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2001/3: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2001/3: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2001/3: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2001/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2001/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2001/3: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2001/3: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2001/3: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2001/3: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2001/3: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2001/3: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2001/3: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2001/3: Program van
  • Esőember 2001/3: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2001/3: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2001/3: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2001/3: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2001/3: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2001/3 számához

Legfrissebb híreink

  • Emberségből és szülői példamutatásból is jól teljesítettek az AOSZ munkatársai
  • Megkezdődött a DATA szolgáltatásfejlesztési Program
  • AOSZ kártyával a veszprémi állatkertbe
  • FELHÍVÁS! Alkotói pályázat autizmussal élő gyerekek és felnőttek számára
  • Segítségkérés egy édesanyától

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • ajánló (587)
  • állás (38)
  • aosz (530)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • DATA (14)
  • esemény (365)
  • felhívás (254)
  • képzés (135)
  • kérdőív (20)
  • kiadvány (14)
  • könyv (22)
  • közlemény (85)
  • pályázat (93)
  • tábor (11)
  • tájékoztatás (859)
  • támogatás (58)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073

+36 (1) 266 5392
Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2021 Autisták Országos Szövetsége