hu: cookie: 1 Az integrált oktatásért | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Az integrált oktatásért

Megjelent az Esőember 2002/4 számában.

Amikor meghallottam hogy az oktatási miniszter integrációs kormánybiztost nevezett ki, felsóhajtottam: végre. Korai volt az öröm: az integráció a romákra és a hátrányos helyzetűekre vonatkozik, noha a fogyatékosok az élet minden terűletén hátrányos helyzetűek. Velűk, pontosabban az ő integrácíójukkal a Közoktatás-fejlesztési főosztály keretén belűl foglalkoznak. Az ezzel kapcsolatos, nemrég elkezdett munkáról Kapcsáné Németi Júliával, a főosztály szakértőjével beszélgettem. 

 

– Tudom, nem minden fogyatékost lehet integrálni a normál általános iskolába, az mégis csak fájó, hogy míg Nyugat-Európában már a nyolcvanas évekbe elindult ez a folyamat, nálunk nem sok előrelépésről számolhatunk be az 1993-as közoktatási törvény óta. 

– A ’93-as közoktatási törvény valóban megteremtette a keretét az integrációnak. De áttörés nem történt. Voltak és vannak jól működő kezdeményezések, programok a fogyatékos tanulók integrációjára, de sajnos ez még nem vált általános gyakorlattá. Terveink között szerepel egy szakértői csoport felkérése, azoknak a szakmapolitikai (integrációs) irányelveknek a kidolgozására, amelyek a sikeres integrációhoz adnak segítséget. Ebben természetesen támaszkodunk az Országos Közoktatási Intézet integrációs programjának keretei között dolgozó szakmai grémium munkájára, amelyik az integráció feltételeinek kidolgozásán munkálkodik. A sikeres integrációhoz szeretnénk régiónként, térségenként modellintézményeket, szakmai szolgáltató házakat létrehozni, támogatni. Ezek kűlönböző formában adhatnak segítséget majd az egyűttnevelést vállaló iskoláknak, pedagógusoknak. 

– Mélőtt a hálózat felállna, azzal kellene kezdeni, hogy az iskolák működési szabályzatában benne legyen az integráció. Hiszen erre gyakran hivatkoznak az igazgatók, amikor elutasítják a fogyatékos gyerek beiskolázását. 

– Természetesen az alapító okiraton is változtatni kell, de változtatni kell az integrációt vállaló iskola pedagógiai programján, módosítani kell a helyi tantervét is, hogy csak ezt a kettőt említsem. Az integrációnak számos olyan vetűlete van, amit át kell gondolni, és nemcsak pedagógiai szempontból. 

– Bocsánat, én az előbb működési szabályzatot mondtam, de az alapító okiratra gondoltam. Ha ez már megvan, és felvesznek egy-két fogyalékost az osztályba, akkor a napi munkában ki fog segíteni a pedagógusnak? Hiszen őt a szűlő, a társadalom afelé nyomja, hogy minél jobban és eredményesebben tanítsa a többséget. A fogyatékos diák ezt hátráltatja, s hiába empatikus egy pedagógus, ha nincsenek eszközei arra, hogy egy konfliktushelyzetet hogyan oldjon meg – a tanításról már nem is beszélve. 

– Terveink szerint az integrációs központokban olyan modellprogramokhoz lehet jutni, amelyek segítik a tanár munkáját, és a tanárok továbbképzésében is megjelenik az integráció. Emellett az iskolákban ott kell lennie a gyógypedagógusnak, aki szakmai kompetenciával rendelkezik, és segítséget ad a pedagógusnak és a gyereknek egyaránt. De azt is reméljűk, hogy az integrációt vállaló pedagógus maga is utánanéz a dolgoknak. Emlékszem, amikor először kerűlt hozzám autista, magam is a szakirodalomhoz nyúltam, holott gyógypedagógus vagyok. Mi a tanári öntevékenységre is számítunk. 

– Mindahhoz, amiről beszéltűnk, pénz is kellene. Az iskolák sokszor még a gyógypedagógiai asszisztenst sem veszik föl, holott erre már most is van lehetőség. De talán pénz nincs rá. A pénzrőt jut eszembe: arra mikor lesz elegendő, hogy akik iskolába sem tudnak járni, azokat rendszeresen felkeresse az utazó gyógypedagógus. Úgy veszem észre, ez utóbbi működtetését a tárca “leadta” a civil szervezeteknek. 

– Ha az iskola fogyatékos tanulót vesz fel, akkor emelt szintű normatívát kap, de ezt az iskola kapja. A tárca tervezi az integrációs normatíva bevezetését, ami újabb ösztönző lehet az integrációt vállaló intézményeknek. Szeretnénk az utazó gyógypedagógia szolgálat anyagi alapjait is megteremteni, bár nemcsak civil szervezetek foglalkoztatják őket, hanem nagyon sok helyen a pedagógiai szakszolgálatok vagy a pedagógiai intézetek tartják fenn a hálózatot. 

– A fogyatékosok csoportja sem homogén. Vannak olyan fogyatékosok – noha ép értelműek; akik azért nem jutnak be a normál általános iskolákba, mert a lépcső akadályozza őket. Az ő integrációjuk kevesebb pénzből megoldható, mégsem sok minden történt. 

– A Nemzeti fejlesztési terv (ez az a dokumentum, amelyet az EU-csatlakozáshoz le kell tennűnk az unió asztalára ez év végéig). A terv kijelöli az ország főbb fejlődési irányelveit – a szerk.) Humán erőforrás programjában arról is szó van, hogy a közoktatási intézményekben hogyan teremtik meg az infrastruktúrát, de nemcsak a mozgáskorlátozottak, hanem a vakok és a siketek számára is. 

– Összesen hány gyerekről mondhatjuk el, hogy integrálta őket a normál általános iskola? 

– Idei adataink még nincsenek, de tavaly összesen 947 ezer diák tanult általános iskolában, ebből gyógypedagógiai intézménybe járt 46575, és mindösszesen 8260, normál közösségbe integrált gyerekről tudunk. Azt (sajnos) nem kell jelenteniűk az iskolaigazgatóknak, hogy tanulóik milyen sérűlésekkel kűszködnek. Gyanítom, elsősorban a részképesség zavarban szenvedő gyerekeket vették föl, utánuk következtek a beszédfogyatékosok. A legkevésbé az érzékszervi fogyatékosokat, az autistákat és a középsúlyos értelmi fogyatékosokat vették (veszik) föl. Mindez 1998-ra vonatkozik, hiszen ennek az évnek az adatait vették figyelembe a Fogyatékos gyermekek és tanulók helyzete az ezredfordulón – kutatási anyag az egyűttnevelésről című tanulmány szerzői. (dr Salné Lengyel Mária, Kőpatakiné Mészáros Mária és Mikecz Pálné által készített tanulmányt 2001. szeptemberi számunkban ismertettűk.) Kapcsáné Németi Júlia azt mondja, mindenkire számítanak, aki az integráció terűletén letett valamit az asztalra. A neheze a szakértők munkája után jön: mindazt, amiről a tanulmány szól, bevezetni a gyakorlatban, és elfogadtatni a társadalommal, hogy így is lehet oktatni, nevelni az iskolában. 

Ferenczy Ágnes

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2002/4: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2002/4: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2002/4: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2002/4: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2002/4: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2002/4: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2002/4: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2002/4: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2002/4: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2002/4: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2002/4: A törvény szellemében
  • Esőember 2002/4: Ablak a világra
  • Esőember 2002/4: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2002/4: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2002/4: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2002/4: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2002/4: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2002/4: Az ergoterápia
  • Esőember 2002/4: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2002/4: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2002/4: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2002/4: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2002/4: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2002/4: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2002/4: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2002/4: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2002/4: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2002/4: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2002/4: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2002/4: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2002/4: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2002/4: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2002/4: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2002/4: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2002/4: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2002/4: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2002/4: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2002/4: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2002/4: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2002/4: Program van
  • Esőember 2002/4: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2002/4: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2002/4: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2002/4: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2002/4: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2002/4 számához

Legfrissebb híreink

  • ÚJRA!!! Együttnevelés autizmusban – Pedagógus továbbképzés az ELTE-n
  • Így szurkoltunk az MTK-nak a 2022/2023-as szezonban
  • Közgyűlést tartott az AOSZ – Fókuszban a szakmai munka
  • Fogyatékossággal Élők Európai Parlamentje – Az AOSZ képviseletében az Aura Egyesület fiataljai utaztak Brüsszelbe
  • A “Fókuszban a támogatott lakhatás” szakmai nap előadója volt az AOSZ is

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (6)
  • ajánló (730)
  • állás (50)
  • aosz (841)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • Autizmus világnap 2023 (7)
  • DATA (24)
  • érdekvédelem (6)
  • esemény (569)
  • felhívás (316)
  • képzés (185)
  • kérdőív (26)
  • kiadvány (16)
  • könyv (29)
  • közlemény (104)
  • pályázat (114)
  • tábor (30)
  • tájékoztatás (1 173)
  • támogatás (66)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2023 Autisták Országos Szövetsége