hu: cookie: 1 Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak

Megjelent az Esőember 2009/3 számában.

Tisztelt Miniszter Úr!

Az Autisták Országos Szövetsége az autizmus területének egyetlen hazai ernyőszervezete, 54 szervezeti és mintegy 1300 magánszemély tagot tömörítve. Az alábbiakban olyan kérdésekkel fordulunk Önhöz, amelyek meglátásunk szerint az oktatási minisztérium felelősségi körébe tartoznak.

 

  1. Jelenleg a hazai felsőoktatásikínálatban a sajátos nevelési igényű(SNI) gyermekek oktatását/fejlesztését gyógypedagógusok látják el elsősorban. A gyógypedagógusok oktatásának központja az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kara, ahol azonban nincs autizmus szakos alapképzés. 2009-ben ugyan elindult egy autizmus „felsőfokú szakirányú továbbképzés” a már diplomás gyógypedagógusoknak, ám ez álláspontunk szerint nem helyettesíti az autizmus szakos gyógypedagógus alapképzést. (Ami egyébként az összes többi, az 1998. évi XXVI. tv.-ben nevesített fogyatékossági ág esetében – látássérülés, hallássérülés, mozgássérülés, értelmi fogyatékosság – már évek óta rendelkezésre áll.) Álláspontunk szerint az alkotmány alapján az autista emberek, a tanköteles korú autista gyermekek alapvetőjogait sérti, hogy az állam nem biztosítja az őket szakszerűen oktatni képes végzettségű pedagógusokat. Kérdéseink ezzel kapcsolatban:
  2. a) Hogyan tervezi megszüntetni a fent leírt helyzetet? Mikor indul az ELTE Bárczi Főiskolai

Karán autizmus szakos gyógypedagógus alapképzés? Tárgyal-e az OKM az ELTE-vel

vagy más felsőoktatási intézménnyel az autizmus szakos gyógypedagógus alapképzés

indításáról?

  1. b) Milyen intézkedéseket tervez az oktatási tárca 2009-ben az autizmussal élőgyermekeket

szakszerűen oktatni képes pedagógusok képzése érdekében?

 

  1. Az autista gyermekekoktatását jelenleg olyan oktatási intézmények látják el elsősorban, amelyek alapító okiratában szerepel, hogy autista gyermekek oktatását is ellátják. Ugyanakkor az iskolák gyakran arra hivatkozva nem vesznek fel hozzájuk jelentkezőautista gyermekeket, mert az alapító okiratukban nem szerepel az autizmus. Kérdéseink:
  2. a) Valóban csak azok az iskolák kötelesek felvenni az autizmus diagnózissal rendelkező

gyermekeket, amelyeknek alapító okiratában szerepel, hogy autista gyermekek oktatását

is ellátja? Más intézmények nem kötelezhetők erre?

  1. b) Jogszerű-e Ön szerint, ha az iskola az egyik évben még szerepelteti az autista gyermekek

oktatását mint célt az alapító okiratában, ám a következő évben – az alapító okirat

módosítását követően – már nem, ezért aztán nem is veszi föl a hozzá jelentkező

autista diákokat?

 

  1. A sajátos nevelési igénylőgyermekek, így az autista gyermekek tankötelezettségnek megfelelőoktatására, az oktatás helyére és módszereire is jelenleg a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok (TKVSZRB) tesznek javaslatot. Ugyanakkor ezek a bizottságok elsősorban az értelmi fogyatékosság, másodsorban társult zavarok különböző fokainak vizsgálatára vannak csupán felkészítve, az ott dolgozó szakemberek (gyógypedagógusok, pszichológusok) csak e területen kaptak szakmai képzést, az általuk használt diagnosztikai eszközök is ezen területekre alkalmasak.

A gyakorlat és saját kutatásaink is azt mutatják, hogy csak a bizottságok töredéke rendelkezik

az autizmus szakszerű diagnosztizálásához szükséges vizsgálati eszközökkel, illetve az ott

dolgozó szakemberek nem kaptak képzésük során az autizmussal kapcsolatos tudást a szükséges mértékben. Kérdéseink:

  1. a) Milyen módon segíti az OKM a szakértői bizottságok (TKVSZRB) tagjainak autizmusdiagnosztikai eszközök használata terén történőtovábbképzését?
  2. b) Nem sérti-e Ön szerint a gyermekek esélyegyenlőségét, hogy jelenleg a szakértői bizottságok tagjai végzettségük, az általuk használt eszközök pedig céljaikat tekintve

nem alkalmasak az autizmussal élők szakszerű diagnosztizálásához?

  1. c) Nem sérti-e Ön szerint az oktatáshoz való hozzáférés során biztosítandó esélyegyenlőséget

az a tény, hogy a szakértői bizottságok gyakran a fent leírt, hibás/megtévesztő

szakvélemények alapján tesznek javaslatot a tankötelezettség teljesítésére kijelölt intézményre?

  1. d) Milyen forrásokat tervez az OKM 2009-ben a TKVSZRB-k szakmai továbbképzésére?

Kérem az összes, e célra fordítandó forrást részletezze.

 

  1. A 1062/2007-es, az újOrszágos Fogyatékosügyi Program végrehajtásáról szóló kormányhatározat alapján el kell készíteni az autizmus területére vonatkozó intézményfejlesztési-koncepciót. A kormányhatározat szerint a feladat felelőse az oktatásért felelős miniszter is, a koncepciót pedig 2008. július 31-ig kellett volna elkészíteni. Habár nincs tudomásunk arról, hogy a kormányhatározat végrehajtásával kapcsolatban az OKM hivatalosan bármiféle feladatot ellátott volna, mégis feltesszük a kérdést:

Mit tett az OKM azért, hogy a 1062/2007-es kormányhatározatban a számára előírt

feladatot végrehajtsa?

 

Kérdéseinkre, felvetéseinkre érdeklődéssel várjuk válaszát.

Budapest, 2009. május 26.

Dr. Szilágyiné dr. Erdős Erika

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2009/3: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2009/3: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2009/3: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2009/3: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2009/3: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2009/3: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2009/3: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2009/3: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2009/3: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2009/3: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2009/3: A törvény szellemében
  • Esőember 2009/3: Ablak a világra
  • Esőember 2009/3: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2009/3: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2009/3: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2009/3: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2009/3: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2009/3: Az ergoterápia
  • Esőember 2009/3: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2009/3: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2009/3: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2009/3: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2009/3: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2009/3: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2009/3: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2009/3: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2009/3: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2009/3: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2009/3: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2009/3: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2009/3: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2009/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2009/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2009/3: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2009/3: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2009/3: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2009/3: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2009/3: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2009/3: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2009/3: Program van
  • Esőember 2009/3: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2009/3: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2009/3: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2009/3: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2009/3: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2009/3 számához

Legfrissebb híreink

  • Egyeztetés az autista személyek számára ellátást nyújtó nappali intézmények létrehozásának lehetőségeiről
  • Autizmus Világnapja a Magyar Zene Házában
  • A Budapesti Rendőr-főkapitányság várja a gyerekeket az Autizmus Világnapja alkalmából
  • AJB jelentés egy autizmussal élő személy nappali intézményi ellátása ügyében
  • Újabb információk a nappali ellátásokról

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (5)
  • ajánló (725)
  • állás (49)
  • aosz (818)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • Autizmus világnap 2023 (2)
  • DATA (24)
  • esemény (563)
  • felhívás (315)
  • képzés (184)
  • kérdőív (25)
  • kiadvány (16)
  • könyv (29)
  • közlemény (104)
  • pályázat (113)
  • tábor (30)
  • tájékoztatás (1 167)
  • támogatás (66)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2023 Autisták Országos Szövetsége