A Montessori Oktatási Centrum 1991-ben indult útjára az iskola alapítványának támogatásával. Kezdetben az elemi iskolai tagozathoz óvoda és középiskola is csatlakozott. Az elemi iskolában elsőtől hatodik osztályig, életkorilag integrált csoportokban tanulnak a gyerekek (1-3. és 4: 6. osztályos tanulók csoportja jelent egy osztályt). Az életkori integráció pozitívumai közül kiemelkedik, hogy a gyerekek a csoporton belül kipróbálhatnak különböző szociális szerepeket. A Montessoripedagógia egészében nagy hangsúlyt kap az önállóságra nevelés. Így történik ez az elemi iskolában is, megjelenik a tanulási feladatoknál és a mindennapi élet egyéb területein is.
A napi munka reggel 8.30-kor kezdődik egy beszélgető körrel, ahol napi aktualitások, problémák, szabadon választott témák, a közösség minden tagjára érvényes szabályok kerülnek megbeszélésre. A kötetlen beszélgetések végén a gyerekek csendgyakorlatot végeznek, ami segíti az elmélyült munkára való fölkészülést.
Iskolánkban a tanulás nem szokványos 45 perces tanórák keretében történik, hanem a délelőtti tanulás blokkokban zajlik. A gyerekek egyénre szabott feladatokkal dolgoznak, amelyeket önállóan oldanak meg a speciális Montessori-eszközök segítségével.
Ezek az eszközök és a gyerekek fejlődési szintjének megfelelően kiválasztott feladatok, lehetővé teszik, hogy minden gyermek a saját ütemében fejlődhessen, s ne egy megfoghatatlan, átlagos szinthez igazodjon. Ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy mindenki kihozza magából mindazt a tudást, ami benne van, s érdeklődésének megfelelően foglalkozhasson olyan témákkal, melyek igazán érdeklik. Az intézményünkbe kerülő gyerekek első osztályos kortól tanulnak idegen nyelvet, számítástechnikát és kozmikus ismereteket.
A tanulási idő, néhány nagyobb szünettel (tízórai és ebédszünet, udvari játék), délután három óráig tart, majd öt óráig napközi van.
Tanulóink Budapest egész területéről érkeznek, iskolába járásukat iskolabusszal segítjük.
Maria Montessori, orvosi diplomájának megszerzése után Rómában egy pszichiátriai klinikán, értelmi fogyatékos gyerekek között dolgozott. Itt alkalma volt arra, hogy megfigyeléseket végezzen, s megfogalmazódott benne, hogy a fogyatékos gyerekekkel való bánásmód nem csupán orvosi, hanem nevelési feladat is. Új nevelési és oktatási módszereket keresett, tanulmányozta a világirodalom gyógypedagógiai munkáit (Itard, Seguin stb.), így szerzett tapasztalatait később felhasználta eszközrendszere és pedagógiai módszere kidolgozásához. Montessori munkája a gyógypedagógia területéről indult, majd fokozatosan haladt a normál pedagógia felé, s ma már módszerét főként az ép képességű gyermekek oktatására használják. A fogyatékos és ép gyerekek együttnevelése a Montessori intézményeken belül, az 1970-es években indult Németországban. A fogyatékos gyerekekkel való foglalkozáshoz azokat a tapasztalatokat alkalmazták, amelyekből a Montessori-gyógypedagógia keletkezett. Ennek összetevői: az egyéni és kiscsoportos terápiás eljárás, valamint a speciális megsegítést igénylő gyerekek együttes nevelése ép társaikkal.
A 2000/2001-es tanévtől kezdődően, iskolánk új csoport indítását tervezi a tanulásban, vagy az értelmileg akadályozott gyerekek számára. A részleges integrációs csoport célja a szociális és értelmi fejlődés segítése mind a fogyatékos gyermekeknél, mind egészséges társaiknál. A Montessori-pedagógiához hasonlóan a Montessori-gyógypedagógia is a gyermekközpontú tanulási folyamatokat erősíti, az életkori és a teljesítménybeli különbségek figyelembevételével. Az iskolánkban folyó fejlesztés minden mozzanata a gyermek önállóságának kialakulását szolgálja. Az oktatás kis létszámú csoportban türténik, gyógypedagógusok vezetésével. Ebben a csoportban is megvalósul az életkori integráció, azaz egy csoporton belül különböző életkorú gyerekek tanulnak együtt. Minden gyermek a saját fejlődési ütemének megfelelően haladhat a speciális Montessori- eszközkészlet segítségével. (Az intézmény autistákat is fogad – a szerk.)
Havonta nyílt napokat rendezünk az érdeklődő szülők és szakemberek részére.
Jelentkezés: Montessori Oktatási Centrum, 1213 Budapest, Gyömbér u. 2-4. Telefon:Veisz Anna: (1) 277-0159; Balog Vilma: (06-30) 922-5013.
Veisz Anna