Kisfiam, Ákos jól funkcionáló autista kisfiú, márciusban lesz nyolcéves. Már a második félév is elkezdődött, és ő sehová nem jár iskolába, sehová nincs beíratva.
Öntörvényű, állandóan tevékenykedik, “dolgozik”, mindig csinálnia kell, és mindig csinál is valamit. Ha eszébe jut este 9-kor, hogy biciklizni akar, nagyon nehéz lebeszélni róla. Szeret biciklizni, számítógépezni, legózni. Saját rendszere van, ha valami máshogy van, mint az ő “rendszerében”, akkor szól, tiltakozik. Régen erős dühkitörései voltak ilyenkor. Például, ha valaki nem a zebrán megy át, vagy az úttesten megy valaki, akkor szól, hogy “ott tilos átmenni, ott tilos menni”. Ha nem tud menni az előtte lévőtől, kiabálja, hogy “tü-tű”. A buszon egy bizonyos helyen szeret ülni. Alsóneműt (atléta, bugyi, zokni) nem hord – szorítják, izzadós a lába -, erős hangok, zajok zavarják, a tejet, tejterméket, kenyeret, kiflit, zsemlét nem eszi meg. Este nagyon nehezen tud elaludni. Az Autizmus Kutatócsoport1998-ban diagnosztizálta.
Iskolába járni 1998. szeptemberében kezdett a Siketnéma Intézet logopédiai csoportjába (ez normál iskolai csoport). A gyerekek megverték, nem érezte jól magát, a siketek hangoskodásai zavarták, fél év után nem ment többet iskolába. Hiába kértem a szakértői bizottságtól, hogy baj van, vizsgálják meg a gyereket, időpontot csak 1999. augusztus 31-ére kaptam. A vizsgálat eredménye: Ravem1 IQ tesztje 123. Normál iskolát, fejlesztő pedagógussal és délutánra fejlesztő gyógypedagógust javasoltak. Sopronban egy iskolába sem vették fel, illetve az egyik iskolának a balfi tagiskolájába, próbaidőre igen, de mivel a tanítónő nem tudta kezelni a problémákat (közbeszólás, ellenkezés), nem tudott beilleszkedni, a gyerekek kiközösítették. Normál iskolára ez a két lehetőségünk volt.Kisegítő iskolába azért nem veszik fel, mert nem értelmi fogyatékos. Az iskola alapító okiratában az szerepel, hogy csak értelmi fogyatékos gyermeket vehetnek fel. Máshova beíratni nem tudom. Sopronban autista csoport nincs. A szakértői bizottság legújabb ajánlata, hogy Győrbe, az autista csoportba járjon Ákos, és hetente egyszer-kétszer vigyem el, amit munka mellett nem tudok megoldani.
Ákos három és fél évesen folyékonyan olvasott magától, a betűk kérdezésével tanulta meg. Százas számkörben számol, ír, “csavarmenet” az autók, közlekedés, KRESZ, kedvenc olvasmánya a KRESZ könyv.
Kedves Szülőtársak! Ha valaki hasonló gonddal küzd, tanácsait fejlesztéssel, kezeléssel kapcsolatban nagyon szívesen fogadom. A D.A.V.I.D. 2001 készüléket2 is kipróbálnánk, de még nem jutottunk hozzá.
Bedekovics Éva
Cím a szerkesztőségben
Jegyzetek:
1Ravem teszt nonverbális, az elemző gondolkodást vizsgáló intelligenciateszt (Faragó Ferenc – Auti kisszótár)
2DAVID 2001, XL, agytréner. Eredetileg az űrhajósok kezelésére alkalmazott készülék. Bővebben: www.agyinfo.hu
illetve: www.tudatalatti.hu