Budapesti tízosztályos általános iskola, valamennyi korcsoportban fogad autista gyermekeket 17 éves korig. Cím: Fejlesztő Nevelési-Oktatási Központ, 1164 Budapest, Szabadföld út 7. Tel: (1) 4000-503 Tel/fax: (1) 400-0348.
Lehotkai Gyuláné gyógypedagógus így mutatja be az intézményt:
Foglalkozunk enyhe és középsúlyos szellemileg sérült óvodásokkal és (1-10 osztályig) iskolásokkal. Van fejlesztő részlegünk, ahol ép értelmű, beszédhibás és részképesség zavarral küzdő gyermekek tanulhatnak egyéni fejlesztéssel, teljesítve a többségi iskola követelményeit.
Az enyhe értelmileg sérült tanulókkal foglalkozó részlegünk 1988 óta fogad autizmussal együtt élő gyermekeket. Az első években tanévenként 1-2 tanulóval foglalkoztunk. A velük való foglalkozás integráltan történt. A gyerekeket a korcsoportjuknak megfelelő osztályban helyeztük el. Azt tapasztaltuk, hogy a beszélő, jól kommunikáló osztálytársak pozitív hatással voltak az autizmussal élő gyermekekre. Segítették beilleszkedésüket, spontánbeszédük megindulását, az iskolában kialakult szokások elsajátítását.
Természetesen nem ment zökkenőmentesen a munka. Nagyon nagy türelemre, toleranciára volt szükség mind a pedagógusok, mind a tanulók, mind pedig a szülők részéről. Hosszú évek során mindenki számára elfogadottá vált, hogy szinte minden osztályunkban van egy vagy két autizmussal élő gyermek. Jelenleg (a 2003/2004-es tanévben) 11 autista gyermekkel foglalkozunk integráltan. Életkori megoszlásuk 8 és 17 év között van.
Az elmúlt 16 évben komoly sikereket értünk el. Saját magához képest minden gyermek sokat változott, fejlődött, sikerült minden tanulót közösségben nevelni, tanítani. Szeretnék két esetet ismertetni:
D. P. (23 éves) hétévesen került hozzánk, beszélő, jó képességű kisgyermek volt, de a közösséget nem viselte el. Őt hosszabb-rövidebb idre felmentettűk a mindennapi iskolába járás alól – heti hatórás foglalkoztatásban részesűlt. Kirándulásokra, nyári táborra viszont P. mindig jött velűnk. Mi felnottek és a gyerekek is alkalmazkodtunk “kűlönc” szokásaihoz. Évek során sikerűlt elérni, hogy újból az iskola “rendes” tanulója legyen. Az iskolát saját osztályával fejezte be, az évzáró űnnepségen verset mondott, sot a nyolcadik osztály befejezése után is évekig részt vett a nyári táborozásokon. A városban egyedűl közlekedik, több alkalommal bejött az iskolába látogatóba, engem a lakásomon is felkeresett (egyedűl), és beszámolt jelenlegi életérol.
K. E. (13 éves) hetedik osztályos tanuló. Hétévesen került hozzánk. Nem beszélt, rendkívül nyugtalan volt, állandóan “elszökött” az osztályból, sokszor az egész iskola őt kereste. 2-3 év alatt szokott be az osztályba. Tanulásra az első években nem lehetett rávenni, ceruzát nem volt hajlandó használni (megette a ceruzáját). Matematikával, számokkal nem volt hajlandó foglalkozni. Jelenleg (7. o.) az osztály legjobb matematikusa, vidám, derűs serdülő. Nagyon ötletesen, tehetségesen rajzol. Rajzait rendszeresen küldjük versenyekre. Második éve, hogy az iskolai ünnepségeken rendszeresen szerepel. Nyári táborozásokon, kirándulásokon elsőosztályos kora óta részt vesz.
Minden autizmussal élő tanulónkra jellemző, hogy nagyon szeretik és élvezik a számítógépes foglalkozásokat. Az integrált foglalkoztatás mellett természetesen ezek a gyerekek nagyon sok egyéni foglalkoztatásban részesülnek, igyekszünk az átlagtól eltérő szokásaikat maximálisan figyelembe venni, tolerálni. A tanulás mellett szőnek, kerámiáznak, főznek és külön szakkörökön, programokon vesznek részt.
Kedves Szülők! Intézményünk, tantestületünk az elkövetkező tanévekben is sok szeretettel várja az autizmussal együtt élő kis gyermekeket, hogy Önökkel közösen próbáljuk meg képességeikhez mérten sikeresen nevelni-oktatni, és iskolai közösségünkbe integrálni őket.