hu: cookie: 1 Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben

Megjelent az Esőember 2009/4 számában.

Mind a közfinanszírozott egészségügyi szakellátásban megjelenők, mind a közoktatási rendszerben regisztrált autizmussal élő tanulók száma közelítő információt adhat arról, hogy adott korcsoportokhoz minimálisan hány autizmussal élő gyermek és fiatal tartozik. Feltételezésünk szerint az autizmussal diagnosztizáltak száma Magyarországon ennél magasabb, az ASD-vel élőknek csak egy bizonyos része jelenik meg ezekben a rendszerekben. Vannak, akik nem veszik igénybe az adott évben az egészségügyi szakellátást, és valószínűsíthetően vannak, akik nem autista tanulóként részesülnek oktatásban.

Az áttekintett közfinanszírozott egészségügyi és közoktatási, valamint egészségügyi intézményi adatbázisok az ezredforduló óta a gyermekkorú népesség körében növekvő számú és arányú autizmussal élő népességet mutatnak. Az OEP adatok szerint 2000 és 2007 között a járóbeteg-szakellátásban évente legalább egyszer résztvevő, autizmus spektrumzavar diagnózissal rendelkezők száma mintegy 1280 főről közel 3260-ra nőtt.[1]2007-ben az egészségügy ASD-vel élő járó beteg felhasználóinak 75%-a 15 évesnél fiatalabb volt, 23%-uk 15 és 29 év közötti, 2%-uk pedig 30 évesnél idősebb. A gyermekkorúak aránya a vizsgált időszakban végig 72-75% között ingadozott, a 0–24 évesek hányada pedig 94-96% között mozgott.

A 15 évesnél fiatalabb, gyermekkorú népességen belül 10 000 lakosra 2000-ben 5,69, 2007-ben 16,03 ASD-vel élő 0–14 éves járó beteg jutott.

A közoktatás információs rendszeréből elemzett adatok a közoktatásban részt vevő autista tanulókra terjednek ki, megközelítőleg 3 és 18 éves kor között.[2]. A 2002/2003. és a 2008/2009. tanév kezdete között eltelt idő során az autista tanulók száma 630 főről 1618 főre, jelentősen, több mint 2,5-szeresére emelkedett a közoktatásban. 10 000 közoktatásban részt vevőre a 2002/2003. tanév kezdetén 3,3, a 2008/2009. tanév elején 9,1 autista tanuló jutott.

Az OEP-adatok alapján 2002 és 2007 között a 3–18 éves autizmussal élő járó betegek száma azonban, akik az adott évben legalább egyszer felkeresték a szakellátást[3], évente 2,2-2,4-szer magasabb volt, mint a tanév elején a közoktatási rendszerben részt vevő autista tanulóké.

E jelenség mögött több tényező valószínűsíthető, melyek egy részre a felhasznált adatbázisrendszerek eltéréseiből adódhat. A vizsgált OEP-adatok körét tekintve, nem biztos, hogy az általunk e tanulmányban autizmus spektrumzavarként meghatározott diagnózisokkal rendelkező gyermekek, fiatalok a mindennapi életben, a közoktatásba való bekerüléskor is autizmussal élőként kerülnek felvételre. Feltételezhető, hogy a közfinanszírozott egészségügyben részt vevő autizmussal élő gyermekek egy része nem jelenik meg sem az integrált, sem a gyógypedagógiai tanterv szerint oktatott, autizmussal élő tanulókon belül a közoktatásban, ám részt vesz a normál vagy gyógypedagógiai oktatásban. Emellett a két adatbázis alábbi összevetése során felszínre kerülő eltérések egy részéért többek között az adatbázisok sajátosságai, esetleges hiányosságai is felelősek lehetnek.

Az Országos Autizmus Kutatáshoz kapcsolódó 2009 tavaszán rögzített interjúk alapján inkább valószínűsíthető, hogy a nem autista tanulóként számon tartott gyermekek gyógypedagógiai nevelésben és oktatásban részesülnek. Kis részük egyáltalán nem vesz részt a közoktatásban.

Az Országos Autizmus Kutatás szintén 2009 tavaszán felvett személyes kérdőíves felmérése alapján a közoktatásból kimaradók hányada 8%-ra tehető, ám ez jelentősen eltér a közoktatás különböző évfolyamai, szintjei szerint. A kimaradók inkább a 3–6 éves óvodások és a 15–18 éves fiatalok köréből kerültek ki. A gyermekek felnőtt gondozói a kimaradás okai között elsősorban a helyhiányt jelölték meg.

Az autista tanulók számát a közoktatás évfolyamai, valamint a járóbeteg-szakellátásban megjelentek számát (utóbbi egy személy esetében évente egy alkalmat jelent) életkor szerint összevetettük egymással. A 2008/2009. tanév elején a közoktatásban mintegy 34-40%-kal kevesebb autista tanulót regisztráltak az óvodai kis csoport és a 12. évfolyam között, mint ahányan a 3–17 évesek köréből 2007. év folyamán, illetve 2008. évben szeptember végéig a járóbeteg-szakellátásban legalább egyszer megjelentek és ASD-vel élő személyként nyilvántartásba kerültek.

 

Az összehasonlítás szerint a 3–5 éves járó betegek számának 49-57%-a jelenik meg az óvodai oktatásban. Az óvodai részvétel a közoktatásban 5 éves kortól kötelező, és feltételezhető, hogy ezen életkor előtt sok autista kisgyermek otthoni környezetben nevelkedik. Az óvodai kimaradók mellett jelentős lehet az összehasonlítás alapján a kiesés a 9–12. évfolyamokon az általános iskolai tanulmányokat követően. A korábbiakhoz képest más típusú nehézségek merülnek fel az általános iskolát követően, a gyermek nehézségei növekedhetnek, szűkülhet az autistákat fogadó intézmények köre, illetve a normál oktatás iránti igény is nagyobb lehet a szülőkben vagy a gyermekekben. Emellett az is lehet, hogy sokan a gyógypedagógiai oktatásban vesznek részt anélkül, hogy autistaként nyilván tartanák őket, esetleg kihullanak a közoktatásból. A 6–9 és a 10–13 éves járó betegek számához képest az előbbieknél magasabb viszonylagos arányt (mintegy 70-80%-ot) mutat az általános iskolai alsó és felső tagozatos tanulók száma.

A fentiek alapján további kutatások szükségesek annak tisztázására, hogy az autizmussal élő gyermekek mekkora arányban nem jelennek meg a közoktatásban autista tanulóként, és milyen okok állnak a háttérben (autizmusspecifikus oktatás hiánya, intézményi döntések, szülők vagy a gyermek kívánsága stb). Későbbi, főképp kvalitatív kutatások tárgya, hogy az autizmusspecifikus segítség ezen oktatási formákban mennyiben áll a gyermekek rendelkezésére, és milyen mértékben követi az autizmussal élők egyéni fejlesztési terveit.

 

(Részlet az Országos Autizmus Kutatás eredményeit bemutató Autizmus – Tény – Képek című, nemrég megjelent gyorsjelentéséből; a kiadvány letölthető az AOSZ honapjáról: www.eseomber.hu.)

B. V.

 

 

[1] Az OEP adatszolgáltatás adatsoraiban egy személy évente csak egyszer fordul elő.

 

[2] A valós alsó életkor ennél alacsonyabb, a felső életkori határ valószínűleg ennél magasabb, maximum 27 éves korig terjedhet.

 [2] A valós alsó életkor ennél alacsonyabb, a felső életkori határ valószínűleg ennél magasabb, maximum 27 éves korig terjedhet

[3] Továbbá nem voltak fekvőbetegek az adott évben, illetve 2000-ig visszamenőleg az előző években.

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2009/4: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2009/4: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2009/4: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2009/4: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2009/4: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2009/4: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2009/4: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2009/4: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2009/4: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2009/4: A törvény szellemében
  • Esőember 2009/4: Ablak a világra
  • Esőember 2009/4: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2009/4: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2009/4: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2009/4: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2009/4: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2009/4: Az ergoterápia
  • Esőember 2009/4: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2009/4: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2009/4: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2009/4: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2009/4: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2009/4: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2009/4: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2009/4: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2009/4: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2009/4: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2009/4: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2009/4: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2009/4: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2009/4: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2009/4: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2009/4: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2009/4: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2009/4: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2009/4: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2009/4: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2009/4: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2009/4: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2009/4: Program van
  • Esőember 2009/4: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2009/4: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2009/4: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2009/4: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2009/4: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2009/4 számához

Legfrissebb híreink

  • Gondolatok a valaszonline.hu írására reagálva
  • Az AOSZ is részt vett az Autism Europe közgyűlésén
  • Újra meccsre várjuk az autizmusban érintett családokat – MTK-Újpest FC
  • A LIBRI az AOSZ kiemelt AOSZ kártya partnere lett
  • Újra meccsre várjuk az autizmusban érintett családokat – MTK- Kecskeméti TE

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (6)
  • ajánló (773)
  • állás (54)
  • aosz (1 057)
  • AOSZ Info-Pont irodák (1)
  • AOSZ InfoBázis (1)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • Autizmus világnap 2023 (7)
  • Autizmus Világnap 2024 (4)
  • Autizmus Világnap 2025 (5)
  • DATA (32)
  • együttműködés (6)
  • érdekvédelem (36)
  • esemény (617)
  • felhívás (340)
  • képzés (196)
  • kérdőív (28)
  • kiadvány (18)
  • könyv (30)
  • közgyűlés (2)
  • közlemény (110)
  • MTK (23)
  • pályázat (121)
  • tábor (54)
  • tájékoztatás (1 252)
  • támogatás (73)
  • Tartalmas Pihenés tábor (25)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2025 Autisták Országos Szövetsége

Weboldalunkon sütiket használunk

Az aosz.hu weboldalon, kizárólag az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és a munkamenetet támogató az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (Cookies) használunk. Az AOSZ oldalon alkalmazott sütikről és adatkezelésről az adatvédelmi tájékoztatónkban olvashat.

RendbenAdatvédelmi tájékoztató