hu: Egy autista kisfiú beiskolázása | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Egy autista kisfiú beiskolázása

Megjelent az Esőember 2001/3 számában.

Mintegy három éve megkérdeztek: vállalnám-e egy autista kisfiú integrációs1 osztályba történő beiskolázását? Alapos megfontolást és intenzív képzést követően elhatároztam, hogy néhány ellentmondásos körülmény ellenére, vállalom a feladatot.

 

 

 

Kapcsolatba léptem a szülőkkel, a gyermekkel és az ausztriai Autistenhilfe-vel2.

Egy terapeuta kolléganő, aki már régóta foglalkozott a gyermekkel, készségel hozzájárult, hogy részt vehessek a foglalkozásain, és megosztotta velem a kisfiúval kapcsolatos tapasztalatait. Meg szeretném még jegyezni, hogy a kisfiú családja igen természetes, szeretetteljes kapcsolatot alakított ki a gyermekkel.

Az iskola kezdete előtt a kis elsős – szüleivel együtt – meglátogatta a leendő osztálytermet, hogy üresen is és a gyerekek jelenlétében is hozzászokjon leendő új környezetéhez. Az első oktatási héten egy, az oszrtrák Autistenhilfétől kiküldött, pszichológiaszakra járó lány állandóan az osztályban tartózkodott. E nélkül a segítség nélkül talán kudarcot vallott volna a beszoktatás, mivel a gyermeknek minden új volt. A lány igen ügyesen bánt a fiúval, később már csak hetente két napot töltött az osztályban.

Az eszmecsere a szülőkkel és a tanítókkal, akiknek e fogyatékossággal kapcsolatban tapasztalatuk volt, ismereteimet nagyban gazdagították. Hangsúlyozták, mennyire fontos az együttvégzett tevékenység, és az, hogy az ilyen gyerekeknek lehetősegük legyen a visszahúzódásra. Ezért egy játéksarkot rendeztünk be matraccal, amelyet egy cég bocsájtott rendelkezésünkre. Ha a kisfiú nyugtalan volt, itt egy kis nyugalmat talált, és szokásos játékait játszhatta. Néhány új dolog elsajátítására egy másik teremben volt lehetősége.

Az új helyiségektől való viszolygása hat hónap elteltével már nem jelentett problémát. Új dolgok megértése – ha elegendő idő, nyugalom és előkészület állt rendelkezésre -, ekkor már szintén nem okoztak neki nehézséget. Különösen megkapó volt figyelni viszonyát a többi gyerekhez. Az első hónapokban saját maga nem létesített kapcsolatot társaival. Néhány osztálytársa különösen jól viszonyult hozzá, többnyire rövid utasítások formájában, de igen intenzíven foglalkoztak vele. Egy idő elteltével megfigyelhető volt, hogy a munkánál és a játéknál némelyik gyereket előnyben részesíti, és ez gyakran örömet is jelentett számára.

Az autista kisfiú mellett töltött iskolaév saját addigi tapasztalataimat jelentős mértékben gazdagította. Pedagógusi tevékenységem során sok-sok évet dolgoztam különböző kultúrákból érkező gyermekekkel. Mivel ez a kisfiú nem beszélt, fontos volt neki, hogy a foglalkozásokon konkrétan az élet alapvető dolgaira összpontosítsunk. Ez később a többi gyereknek – akik közül sokan még nem tudtak németül -, hasznára vált.

A kisfiú nagyon jó eredményeket ért el finommotorikus területen. Az első héten nem volt képes egyedül megfogni és tartani a ceruzát, krétát stb. Az év végére képes volt egyedül – többek között krétával – nagy felületű ábrákat kiszínezni, és egymáshoz hasonló kisebb képeket megjelölni.

A család költözése miatt a kisfiú csak az első évet töltötte osztályunkban. Osztálytársai ezalatt mintegy “automatikusan”, számos produktív és pozitív folyamatot tanultak meg, mindenekelőtt szociális területen.

A siker érdekében tapasztalataim szerint fontos:

    * figyelmet fordítani a gyermek pszichéjére

    * túlzott reakció esetén az ingertöbbleteket redukálni

    * érdektelenség esetén makacs türelemmel és kitartással olyan tevékenységet keresni, ami a gyermeknek örömet szerez

    * valamennyi észlelési területen változatos kínálat és tanulási fázis szükséges, s mindez kis lépésekben

    * rendszeres napirend

    * világos struktúrák, anélkül, hogy kényszert alkalmaznánk.

A vele való munka két dolgot kívánt meg: egyrészt igen rugalmas hozzáállást mindennap, másrészt a napi program, a tanulási lépések és a napirend intenzív előkészítését.

Az autista kisfiúval kialakított kapcsolat, az osztályközösség, a módszerek és az osztály látható sikerei a tanulás területén gyönyörű évet jelentettek számomra.

Christa Atzinger

integráció-pedagógus, Bécs

Kocsis Alajos fordítása

(Megjelent az Autistenhilfe című osztrák folyóirat 2001. júniusi számában.)

Jegyzetek:

1integráció – közösségbe történő beillesztés, behelyezés;

integrációs felkészítés – az esélyt teremtő nevelés és oktatás megszervezése az oktatási miniszter által kiadott oktatási program alapján – Faragó Ferenc – Auti kisszótár

2Lásd:  ÖAH Österreichische Autistenhilfe

Lásd még: 2001. – V. évfolyam, 3. szám Tanulmányok az integrált oktatásról

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2001/3: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2001/3: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2001/3: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2001/3: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2001/3: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2001/3: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2001/3: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2001/3: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2001/3: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2001/3: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2001/3: A törvény szellemében
  • Esőember 2001/3: Ablak a világra
  • Esőember 2001/3: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2001/3: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2001/3: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2001/3: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2001/3: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2001/3: Az ergoterápia
  • Esőember 2001/3: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2001/3: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2001/3: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2001/3: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2001/3: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2001/3: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2001/3: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2001/3: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2001/3: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2001/3: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2001/3: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2001/3: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2001/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2001/3: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2001/3: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2001/3: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2001/3: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2001/3: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2001/3: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2001/3: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2001/3: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2001/3: Program van
  • Esőember 2001/3: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2001/3: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2001/3: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2001/3: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2001/3: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2001/3 számához

Legfrissebb híreink

  • 2023-ban is várjuk a MTK Budapest futball mérkőzéseire a lelkes szurkolókat
  • Megjelentek a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet új pályázati felhívásai
  • Már lehet jelentkezni a VIII. Szalki-Talira
  • Kocsis Alajosra emlékezünk
  • Egy kis szikra is elég, hogy az élet megváltozzon – A Karc FM-nek adott interjút a Senpai Díjról az AOSZ elnöke

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (5)
  • ajánló (723)
  • állás (49)
  • aosz (798)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • DATA (24)
  • esemény (560)
  • felhívás (315)
  • képzés (184)
  • kérdőív (25)
  • kiadvány (16)
  • könyv (29)
  • közlemény (104)
  • pályázat (112)
  • tábor (30)
  • tájékoztatás (1 163)
  • támogatás (66)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2023 Autisták Országos Szövetsége