Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Autista gyermekek az oktatási rendszerben

Megjelent az Esőember 2008/4 számában.

KIR* adatbázis elemzése

Az AOSZ, az Országos Autizmus Kutatás keretében, 2008 szeptemberében adatokat kért az Oktatási Minisztériumtól a közoktatásban tanuló, autizmussal élő gyerekek számáról. AKözoktatási információs rendszer (KIR),a Közoktatási Információs Iroda adatbázisa, az autizmussal élő tanulók számáról 2002 és 2007 között tartalmaz adatokat oktatási intézményenként. Ebből tehát azoknak a 3 és 18 év közötti autizmusspektrum-zavarral élő gyerekeknek a számáról kaphatunk tájékoztatást, akik a közoktatási rendszerben megjelennek.

 

Az adatbázisban két csoportban fordulnak elő a tanulók, egyrészt mint “integráltan oktatott autista tanulók” másrészt mint “gyógypedagógiai tanterv szerint oktatott autista tanulók”. Az első jelenti a többségi oktatási intézményekbe járókat, míg a másik csoport a speciális, fogyatékossággal élők számára fenntartott intézmények tanulóit. Az adatsorokból kitűnik, hogy a vizsgált évek során (hatéves intervallum) megduplázódott a közoktatásban országosan megjelenő autizmussal élő gyerekek száma, 630 főről 1276 főre növekedett.

 

GRAFIKON itt letölthető

Ezzel párhuzamosan az autista tanulókat oktató intézmények száma is több mint duplájára nőtt – kétszer annyi intézmény fogadott autizmussal élő gyermeket 2007-ben (372), mint öt évvel azelőtt (147).

GRAFIKON itt letölthető

Megfigyelhetünk egyfajta eltolódást a többségi intézményekben és a gyógypedagógiai intézményekben oktatott tanulók arányában az elmúlt években. Az “integráltan tanulók” aránya nőtt, 2007-ben a tanulók már mintegy harmada részesült ilyen típusú oktatásban. Természetesen az integráció minőségéről, az oktatás tartalmáról, annak “autizmusspecifikus” voltáról nem rendelkezünk adatokkal, ez egy későbbi vizsgálat témája lehet.


1. táblázat: Oktatási intézmények adatai – országosan
Év Integráltan 
oktatott autista tanulók
száma
Integráltan
oktatott autista
tanulók
(%)
Gyógypedagógiai
tanterv szerint 
oktatott autista 
tanulók száma
Összesen
2002 92 15 538 630
2003 147 21 571 688
2004 206 26 588 794
2005 274 29 660 934
2006 318 29 765 1083
2007 405 32 871 1276

Ha csak a budapesti adatokat nézzük, akkor ugyanezek a tendenciák itt is megfigyelhetőek: az autizmusspektrum-zavarral rendelkező gyermekek száma az oktatási intézményekben majdnem megduplázódott, akárcsak az őket fogadó intézmények száma is. Az integráltan oktatott autista tanulók aránya 2002-ben valamelyest magasabb volt, mint az országos adat, de ez a különbség 2007-re eltűnt.

2. táblázat: Budapesti oktatási intézmények
Év Adatbázisban
szereplő 
intézmények 
száma
Integráltan 
oktatott autista tanulók 
száma
Integráltan
oktatott autista 
tanulók
(%)
Gyógypedagógiai
tanterv szerint 
oktatott autista 
tanulók száma
Összesen
2002 33 32 20,5 124 156
2003 37 53 31 117 170
2004 37 62 36 111 173
2005 53 77 35 146 223
2006 53 67 30 153 220
2007 59 75 27 206 281

A 2007-es adatbázisban megvizsgáltuk az autista gyermekeket fogadó intézmények jellemzőit. Az országban összesen 276-ban oktatják integráltan a gyerekeket. Egy intézményben minimum 1, maximum 9 fő jár, az átlag 1,46. Ezzel szemben a 102 intézmény, ahol gyógypedagógiai tanterv szerint tanítják az autizmussal élő gyerekeket minimum 1, maximum 43 főt lát el (Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Miskolc), átlagosan 8,5 főt. Ezen oktatási intézmények 50%-ban 5-nél több autista gyermek tanul, 25%-ban pedig 10 fő feletti a számuk. Vagyis míg a “közösségi általános iskoládban” 1-1 tanulót integrálnak, a nagy, “egységes gyógypedagógiai intézményekben” nagyobb létszámban fordulnak elő autista gyermekek.

Budapesten az 59 intézményből 42 integráltan oktat, 27 intézményben 1 főt látnak el, de maximum 9-et (Beszélj Velem Alapítványi Óvoda). A 17 gyógypedagógiai tanterv szerint oktató intézmény minimum 2, maximum 36 főt (Ferencvárosi Komplex Óvoda, Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) lát el.

Külön is górcső alá vettük a Budapesten található integráló intézményeket két évben, 2002-ben és 2007-ben. 2002-ben az intézmények kétharmada óvoda volt (12), és csak 1 középiskola. Vagyis elsősorban a kisebb gyerekeket integrálta a többségi intézményekbe az oktatási rendszer.

3. táblázat: Budapesten integrált oktatást nyújtó intézmények típusok szerint (2002)
Intézmény típusa Száma
Óvoda 12
Általános iskola 5
Általános és középiskola 1
Középiskola 1
Összesen 19

GRAFIKON  itt letölthető

Az intézmények fenntartó szerint a következőképpen oszlanak meg:

4. táblázat: Budapesten integrált oktatást nyújtó intézmények típusok szerint (2002)
Fenntartó Száma
Alapítványi 4
Önkormányzati vagy állami 15
Összesen 19

2007-ben már egyfajta eltolódást figyelhetünk meg, hiszen a 42 intézményből 16 óvoda és 17 általános iskola – itt az arány egynegyedről egyharmadra változott, de még mindig megfigyelhető a középiskolák alacsony száma.

5. táblázat: Budapesten integrált oktatást nyújtó intézmények típusok szerint (2007)
Intézmény típusa Száma
Óvoda 16
Általános iskola 17
Általános és középiskola 3
Középiskola 2
Egyéb 4
Összesen 42

(GRAFIKON SZERKESZTÉS ALATT)

A fenntartók szerinti megoszlás arányaiban nem változott, az intézmények egynegyede alapítványi fenntartású, a többi állami, önkormányzati intézmény.

6. táblázat: Budapesten integrált oktatást nyújtó intézmények típusok szerint (2008)
Fenntartó Száma
Alapítványi 11
Önkormányzati vagy állami 31
Összesen 42

A gyógypedagógiai tanterv szerint oktató budapesti intézmények esetében arra is találtunk adatot, hogy ezek az intézmény “gyógypedagógiai jellege” között felsorolják-e az autizmust – ezt tekinthetjük az “autizmusspecifikus ellátás” egyfajta, egyébként nyilvánvalóan korlátozottan érvényes jelzőszámának is. Meglepő módon a 17 intézményből csak 7 említette meg ezt a fogyatékossági csoportot, a többinél vagy nem volt adat (2 eset), vagy egyáltalán nem jelent meg az autizmus (8 eset).

Vályi Réka 
(A szerző szociológus, az AOSZ munkatársa, jelenleg az ELTE Társadalomtudományi karának doktorandusza.)

*Lásd: A KIR adatbázisról

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2008/4: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2008/4: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2008/4: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2008/4: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2008/4: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2008/4: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2008/4: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2008/4: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2008/4: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2008/4: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2008/4: A törvény szellemében
  • Esőember 2008/4: Ablak a világra
  • Esőember 2008/4: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2008/4: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2008/4: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2008/4: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2008/4: Az ergoterápia
  • Esőember 2008/4: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2008/4: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2008/4: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2008/4: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2008/4: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2008/4: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2008/4: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2008/4: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2008/4: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2008/4: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2008/4: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2008/4: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2008/4: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2008/4: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2008/4: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2008/4: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2008/4: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2008/4: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2008/4: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2008/4: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2008/4: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2008/4: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2008/4: Program van
  • Esőember 2008/4: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2008/4: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2008/4: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2008/4: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2008/4: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2008/4 számához

Legfrissebb híreink

  • A Budapesti Rendőr-főkapitányság várja a gyerekeket az Autizmus Világnapja alkalmából
  • AJB jelentés egy autizmussal élő személy nappali intézményi ellátása ügyében
  • Újabb információk a nappali ellátásokról
  • Újabb partnerrel bővült az AOSZ kártya elfogadóhelyek listája
  • Az AOSZ követelte a rendőrségi nyomozás folytatását a 2022.04.05-én kezdeményezett eljárásban

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (5)
  • ajánló (725)
  • állás (49)
  • aosz (817)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • Autizmus világnap 2023 (1)
  • DATA (24)
  • esemény (562)
  • felhívás (315)
  • képzés (184)
  • kérdőív (25)
  • kiadvány (16)
  • könyv (29)
  • közlemény (104)
  • pályázat (113)
  • tábor (30)
  • tájékoztatás (1 166)
  • támogatás (66)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2023 Autisták Országos Szövetsége