KIR* adatbázis elemzése
Az AOSZ, az Országos Autizmus Kutatás keretében, 2008 szeptemberében adatokat kért az Oktatási Minisztériumtól a közoktatásban tanuló, autizmussal élő gyerekek számáról. AKözoktatási információs rendszer (KIR),a Közoktatási Információs Iroda adatbázisa, az autizmussal élő tanulók számáról 2002 és 2007 között tartalmaz adatokat oktatási intézményenként. Ebből tehát azoknak a 3 és 18 év közötti autizmusspektrum-zavarral élő gyerekeknek a számáról kaphatunk tájékoztatást, akik a közoktatási rendszerben megjelennek.
GRAFIKON itt letölthető
Ezzel párhuzamosan az autista tanulókat oktató intézmények száma is több mint duplájára nőtt – kétszer annyi intézmény fogadott autizmussal élő gyermeket 2007-ben (372), mint öt évvel azelőtt (147).
GRAFIKON itt letölthető
Megfigyelhetünk egyfajta eltolódást a többségi intézményekben és a gyógypedagógiai intézményekben oktatott tanulók arányában az elmúlt években. Az “integráltan tanulók” aránya nőtt, 2007-ben a tanulók már mintegy harmada részesült ilyen típusú oktatásban. Természetesen az integráció minőségéről, az oktatás tartalmáról, annak “autizmusspecifikus” voltáról nem rendelkezünk adatokkal, ez egy későbbi vizsgálat témája lehet.
Év | Integráltan oktatott autista tanulók száma |
Integráltan oktatott autista tanulók (%) |
Gyógypedagógiai tanterv szerint oktatott autista tanulók száma |
Összesen |
2002 | 92 | 15 | 538 | 630 |
2003 | 147 | 21 | 571 | 688 |
2004 | 206 | 26 | 588 | 794 |
2005 | 274 | 29 | 660 | 934 |
2006 | 318 | 29 | 765 | 1083 |
2007 | 405 | 32 | 871 | 1276 |
Ha csak a budapesti adatokat nézzük, akkor ugyanezek a tendenciák itt is megfigyelhetőek: az autizmusspektrum-zavarral rendelkező gyermekek száma az oktatási intézményekben majdnem megduplázódott, akárcsak az őket fogadó intézmények száma is. Az integráltan oktatott autista tanulók aránya 2002-ben valamelyest magasabb volt, mint az országos adat, de ez a különbség 2007-re eltűnt. |
Év | Adatbázisban szereplő intézmények száma |
Integráltan oktatott autista tanulók száma |
Integráltan oktatott autista tanulók (%) |
Gyógypedagógiai tanterv szerint oktatott autista tanulók száma |
Összesen |
2002 | 33 | 32 | 20,5 | 124 | 156 |
2003 | 37 | 53 | 31 | 117 | 170 |
2004 | 37 | 62 | 36 | 111 | 173 |
2005 | 53 | 77 | 35 | 146 | 223 |
2006 | 53 | 67 | 30 | 153 | 220 |
2007 | 59 | 75 | 27 | 206 | 281 |
A 2007-es adatbázisban megvizsgáltuk az autista gyermekeket fogadó intézmények jellemzőit. Az országban összesen 276-ban oktatják integráltan a gyerekeket. Egy intézményben minimum 1, maximum 9 fő jár, az átlag 1,46. Ezzel szemben a 102 intézmény, ahol gyógypedagógiai tanterv szerint tanítják az autizmussal élő gyerekeket minimum 1, maximum 43 főt lát el (Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Miskolc), átlagosan 8,5 főt. Ezen oktatási intézmények 50%-ban 5-nél több autista gyermek tanul, 25%-ban pedig 10 fő feletti a számuk. Vagyis míg a “közösségi általános iskoládban” 1-1 tanulót integrálnak, a nagy, “egységes gyógypedagógiai intézményekben” nagyobb létszámban fordulnak elő autista gyermekek. Budapesten az 59 intézményből 42 integráltan oktat, 27 intézményben 1 főt látnak el, de maximum 9-et (Beszélj Velem Alapítványi Óvoda). A 17 gyógypedagógiai tanterv szerint oktató intézmény minimum 2, maximum 36 főt (Ferencvárosi Komplex Óvoda, Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) lát el. Külön is górcső alá vettük a Budapesten található integráló intézményeket két évben, 2002-ben és 2007-ben. 2002-ben az intézmények kétharmada óvoda volt (12), és csak 1 középiskola. Vagyis elsősorban a kisebb gyerekeket integrálta a többségi intézményekbe az oktatási rendszer. |
Intézmény típusa | Száma |
Óvoda | 12 |
Általános iskola | 5 |
Általános és középiskola | 1 |
Középiskola | 1 |
Összesen | 19 |
GRAFIKON itt letölthető Az intézmények fenntartó szerint a következőképpen oszlanak meg: |
Fenntartó | Száma |
Alapítványi | 4 |
Önkormányzati vagy állami | 15 |
Összesen | 19 |
2007-ben már egyfajta eltolódást figyelhetünk meg, hiszen a 42 intézményből 16 óvoda és 17 általános iskola – itt az arány egynegyedről egyharmadra változott, de még mindig megfigyelhető a középiskolák alacsony száma. |
Intézmény típusa | Száma |
Óvoda | 16 |
Általános iskola | 17 |
Általános és középiskola | 3 |
Középiskola | 2 |
Egyéb | 4 |
Összesen | 42 |
(GRAFIKON SZERKESZTÉS ALATT)
A fenntartók szerinti megoszlás arányaiban nem változott, az intézmények egynegyede alapítványi fenntartású, a többi állami, önkormányzati intézmény. |
Fenntartó | Száma |
Alapítványi | 11 |
Önkormányzati vagy állami | 31 |
Összesen | 42 |
A gyógypedagógiai tanterv szerint oktató budapesti intézmények esetében arra is találtunk adatot, hogy ezek az intézmény “gyógypedagógiai jellege” között felsorolják-e az autizmust – ezt tekinthetjük az “autizmusspecifikus ellátás” egyfajta, egyébként nyilvánvalóan korlátozottan érvényes jelzőszámának is. Meglepő módon a 17 intézményből csak 7 említette meg ezt a fogyatékossági csoportot, a többinél vagy nem volt adat (2 eset), vagy egyáltalán nem jelent meg az autizmus (8 eset).
Vályi Réka
(A szerző szociológus, az AOSZ munkatársa, jelenleg az ELTE Társadalomtudományi karának doktorandusza.)
*Lásd: A KIR adatbázisról