hu: cookie: 1 Az ergoterápia | Autisták Országos Szövetsége
Főoldal

Autisták Országos Szövetsége

  • Rólunk
  • Az autizmusról
  • Kapcsolat
  • Hírek
  • Csatlakozz hozzánk! Online bankkártyás adományozás
  • Facebook

Köszönjük a támogatást!

Adószám: 19025915-1-41

Számlaszám: Erste Bank

11600006-00000000-83483024

Az ergoterápia

Megjelent az Esőember 2002/2 számában.

Az ergoterápia olyan speciális kezelés, ami pedagógiai, orvosi és pszichológiai módszerekből indul ki. A szó maga a görög ergein, csinálni, dolgozni, cselekedni igéből ered. Az ergoterápia abból az elvből indul ki, hogy a cselekvés az ember alapvető igénye, és a cselekvés önmagában is gyógyító hatású.

 

A cselekvés megtervezése és befejezése, amelyek a terápia gerincét alkotják, csak úgy lehetségesek, ha a paciens átfogó megértésére törekszünk. A eredmények folyamatos fölmérése lehetővé teszi az ergoterapeuta számára, hogy a programot a páciens kívánalmainak és fejlődésének megfelelően lakítsa.

Az ergoterápiát a biztosító fizeti, ha az orvosi előírásra történik. 

 

Az ergoterápia céljai és módszerei: 

Céljai:

  • reedukáció (szó szerinti fordítása: visszanevelés vagy újranevelés – a szerk.) olyan gyakorlatok segítségével, amelyek a betegség vagy a fizikai (és) lelki sérülés negatív hatását ellensúlyozzák.
  • a kliens be- és visszailleszkedése a családi, társadalmi és a professzionális szférába, fenntartva vagy újra elsajátítva a szükséges interakciós képességeket. 

Módszerei:

  • olyan befejezett cselekvéssorok kiválasztása, amelyek egybevágnak a páciens képességeivel, szükségleteivel és mindenekelőtt az érdeklődésével. 

A terápia szempontjai:

  • A fizikai funkciók javítása, mint pl. a mozdulat nagysága, az izomerő növelése és a koordináció. Például bármilyen fán végzett munka hatására az izomzat erősödik, és a motorikus koordináció is javul.
  • A mindennapi életben szükséges cselekvések megtanulása a célból, hogy a kliens önállóan tudjon élni – ha szükséges, akár segédeszközökkel. Például a közlekedés megtanítása kerekes székkel.
  • A kognitív funkciók stimulálása, mint pl. a koncentráció, a gondolkozás hajlékonysága, a memória, a cselekvések megtervezése. Például egy grafikai terv megértése és megvalósítása.
  • Segítségnyújtás pszichikai problémák esetében, a szocializáció és az önkifejezés segítésével személyre szabott tevékenységben. Például csoportos főzésben való részvétel. 

Kinek szükséges a terápia? 

Gyerekeknek és felnőtteknek, akik időszakosan vagy véglegesen csökkent fizikai képességekkel rendelkeznek 

  • baleset,
  • betegség és/vagy testi/lelki sérültség,
  • kapcsolattartási, -teremtési problémák miatt. 

 

Ergoterápia a gyermekgyógyászatban 

  • Ergoterápiát a következő esetekben javasolhat az orvos:
  • Ha a gyerek motoros, kognitív, érzelmi fejlődése késésben van a többi hasonló korú gyerekhez képest
  • Ha hiányosságai vagy nehézségei vannak mozgásában, gondolkodásában vagy
  • cselekvésben
  • Családtagjai és közvetlen környezete közeledésére félelemmel, agresszióval, visszautasítással vagy túlzott passzivitással reagál. 

Az ergoterápia céljai:  
 

  1. Maximális önállóság elérése
  2. A mindennapi élethez szükséges Önállóság elsajátítása 
  3. Aprotézisek használatának elsajátítása 
  4. Asegédeszközök kiválasztása (pl. kerekes szék) 
  5. Elkerülni a másodlagos sérüléseket, vagy megállítani kifejlődésűket. 
  •  
    • a finom- és nagymotoricitás
    • a motorikus koordináció
    • a szenzoriális információk befogadása és feldolgozása
    • a kommunikációs és logikai készség fejlesztésének segítségével 

Az ergoterápia menete: 

Az ergoterápia elkezdése előtt a gyerek képességeit globálisan föl kell mérni. A kezdeti fölmérések után, az ergoterapeuta a foglalkozásokon a mindennapi életből vett gyakorlatokkal, játékokkal és kézügyességet igénylő gyakorlatokkal fejleszti a gyereket. Az ergoterapeuta minden gyakorlat megkezdése előtt fölméri, hogy milyen előzetes készségek szükségesek a végrehajtáshoz, és ha kell, a gyakorlatokat a gyerek fejlődési szintjéhez és speciális képességeihez igazítja. 

A gyakorlatok végrehajtatásához az ergoterapeutának föl kell használnia minden orvosi, pszichológiai és pedagógiai ismeretét. Attól függően, hogy hol dolgozik, milyen tapasztalatai vannak, és milyen képzésben részesült, használhatja a Bobath-, Ayres-, Affolter- és a Frostig-féle, vagy más terápiát, és az ezekhez kapcsolódó standardizált teszteket. 

Az ergoterapeuta fontos feladata még a szülőkkel és más – a gyermekhez közeli – személyekkel, valamint az összes többi terapeutával való összehangolt munka megteremtése.

Hasonló cikkek:

  • Esőember 2002/2: Autizmussal diagnosztizált népesség az egészségügyi és a közoktatási rendszerben
  • Esőember 2002/2: A befogadó iskolák elfogadó tanítói
  • Esőember 2002/2: A Fogócska utcai iskola
  • Esőember 2002/2: A ház, ahol kinyílik a világ
  • Esőember 2002/2: A képzési kötelezettségröl és a pedagógiai szakszolgálatokról
  • Esőember 2002/2: A Montessori Oktatási Centrum
  • Esőember 2002/2: A pedagógus személyisége a döntő
  • Esőember 2002/2: A svájci iskolarendszer és egy Asperger-szindrómás kisfiú találkozása
  • Esőember 2002/2: A Szabadföldi úti iskola bemutatkozik
  • Esőember 2002/2: A társadalmi összetartozásért
  • Esőember 2002/2: A törvény szellemében
  • Esőember 2002/2: Ablak a világra
  • Esőember 2002/2: Amikor pályát választ a gyerek...- Kolping iskolák
  • Esőember 2002/2: Autista gyermekek az oktatási rendszerben
  • Esőember 2002/2: Autista kisgyermek adaptálása bölcsödében
  • Esőember 2002/2: Autisták a Ferencvárosban
  • Esőember 2002/2: Autizmussal élő tanulók integrációs kísérlete
  • Esőember 2002/2: Az integrált oktatásért
  • Esőember 2002/2: Az Oktatási és Kulturális Minisztérium válasza
  • Esőember 2002/2: Az ön fia nem való intézményünkbe
  • Esőember 2002/2: Az országgyűlési biztos közleménye
  • Esőember 2002/2: Be(nem)iskolázásunk története
  • Esőember 2002/2: Csillag Csoport a Kolpingban
  • Esőember 2002/2: Egy autista kisfiú beiskolázása
  • Esőember 2002/2: Egyéni fejlesztés Debrecenben
  • Esőember 2002/2: Esélyegyenlőség az iskolában
  • Esőember 2002/2: Fogyatékos hallgatók az egyetemen
  • Esőember 2002/2: Fogyatékosok a felsőoktatásban
  • Esőember 2002/2: Ha a szülők összefognak, csodákra képesek
  • Esőember 2002/2: Hol lenne a legjobb gyermekemnek?
  • Esőember 2002/2: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2002/2: Integráció. Integráció?
  • Esőember 2002/2: Iskolai esélyteremtés
  • Esőember 2002/2: Iskolapélda az integrációról
  • Esőember 2002/2: Készül az ombudsman jelentése
  • Esőember 2002/2: Közép-európai szakmai napok harmadszor
  • Esőember 2002/2: Levél az oktatási miniszternek, Hiller Istvánnak
  • Esőember 2002/2: Levélváltás az AOSZ és az OKM között
  • Esőember 2002/2: Mi lesz veled, emberke?
  • Esőember 2002/2: Program van
  • Esőember 2002/2: Szegregáció helyett inklúzió
  • Esőember 2002/2: Tegyük könnyebbé a tanulást Montessori módszerével
  • Esőember 2002/2: Tekla iskolát talált
  • Esőember 2002/2: Továbbképzés az integrációról
  • Esőember 2002/2: Utazó tanárok
Vissza az Esőember 2002/2 számához

Legfrissebb híreink

  • Újra meccsre várjuk az autizmusban érintett családokat – MTK- Kecskeméti TE
  • Az Emirates légitársaság csatlakozik a Napraforgó programhoz
  • Újra MTK meccsre várjuk az autizmusban érintett családokat – MTK Budapest – FTC
  • Artmosphere by Alkoss szabadon 2025 pályázati felhívás
  • A BELÜGYI TUDOMÁNYOS TANÁCS ÉS A FOGYATÉKOSSÁGÜGYI TUDOMÁNYOS TANÁCS KÖZÖS PÁLYÁZATI FELHÍVÁSA

Archívum

Ide kattintva elérheti archívumunkat.

Keresés

Kategóriák

  • AIP (6)
  • ajánló (770)
  • állás (54)
  • aosz (1 053)
  • AOSZ Info-Pont irodák (1)
  • AOSZ InfoBázis (1)
  • Autizmus világnap 2014 (3)
  • Autizmus Világnap 2019 (68)
  • Autizmus világnap 2021 (19)
  • Autizmus Világnap 2022 (17)
  • Autizmus világnap 2023 (7)
  • Autizmus Világnap 2024 (4)
  • Autizmus Világnap 2025 (5)
  • DATA (32)
  • együttműködés (5)
  • érdekvédelem (35)
  • esemény (615)
  • felhívás (339)
  • képzés (196)
  • kérdőív (28)
  • kiadvány (18)
  • könyv (30)
  • közgyűlés (2)
  • közlemény (110)
  • MTK (22)
  • pályázat (121)
  • tábor (54)
  • tájékoztatás (1 249)
  • támogatás (73)
  • Tartalmas Pihenés tábor (25)

Címünk

1053 Budapest,
Fejér György utca 10.
I. emelet 3. ajtó, 23-as kapucsengő

Telefon

+36 (1) 354 1073
+36 20 401 5126

Munkatársainkat az alábbi időpontokban érheted el telefonon:
Hétfő – Csütörtök: 9.00 – 16.00
Péntek: 9.00 – 14.00 között.

   

E-mail

Központi e-mail cím: info@esoember.hu

Információs Centrum e-mail cím: infocentrum@esoember.hu

Sajtókapcsolat (munkaidőben): komm@esoember.hu
+36 (20) 575 1919

© 2025 Autisták Országos Szövetsége

Weboldalunkon sütiket használunk

Az aosz.hu weboldalon, kizárólag az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és a munkamenetet támogató az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (Cookies) használunk. Az AOSZ oldalon alkalmazott sütikről és adatkezelésről az adatvédelmi tájékoztatónkban olvashat.

RendbenAdatvédelmi tájékoztató