Bevezetőjében Prof. Dr. Kosztolányi György, a rendezvény fővédnöke örömmel számolt be arról, hogy az orvosegyetemi oktatásban végre – igaz speciális képzésként -, megjelent a fejlődéspediátria1, melyet a szakemberek évek óta szorgalmaznak. Szólt arról, hogy a fejlődéspediátria és a genetika megteremtette a prediktív (a megelőző) medicina alapját, ami nem az akut betegnek szenteli figyelmét, hanem az egyéni rizikó figyelembe vételével, megpróbálja megelőzni a lehetséges elváltozásokat. Ezzel egyrészt csökken a túlgyógyszerezés veszélye, másrészt a társszakmák bevonásával a korai fejlesztés holisztikus2 jellege kifejezettebbé válik.
Dr. Gallai Mária, a budapesti Korai Fejlesztő Központból, előadásában áttekintette, hogy mi lehet a hátterében annak a jelentős csoportot érintő problémának, ha a gyermek nem beszél. A 2-4 éves kor között leggyakoribb problémaként jelentkező tünetek (10-15%) hátterében különböző fejlődési zavarok állnak. Néhány közülük: hallás: 3%, értelmi: 3%, fejlődési dysfázia3: 5-10 % , autizmus: 2 % .
Felhívta a figyelmet arra, hogy minden beszédproblémánál a legalapvetőbb a hallásvizsgálat, majd a beszédértés, szociális fejlettség és az értelmi fejlettség vizsgálata. Áttekintette a különböző életkorokban vizsgálható kommunikációs funkciókat, majd a kifejező beszéd megjelenésének állomásait.
Dr. Vekerdy Zsuzsanna, a debreceni Gyermekrehabilitációs Központ vezetője, a kommunikáció és a táplálkozás zavarainak kapcsolatáról tartott előadást. Ismertette a fizikális neurológiai státusz megfigyelési szempontjait, amely vizsgálja az orofaciális4struktúrát, az orofaciális motoros funkciókat, majd a táplálás funkcionális minőségét.
A beszéd motoros funkciózavarainak hátterében állhat hibás oromotoros szabályozás (rágási, nyelési nehézség), verbális dyspraxia5, vagy megkésett beszédfejlődés. Felhívta a figyelmet arra, hogy mind a kommunikációs zavaroknál, mind az evési problémáknál milyen nagy jelentősége van az oro-faciális tréningnek.
Dr. Marton Klára, New York Állami Egyeteméről, a kora gyermekkori neuropszichológiai fejlődés sajátosságairól tartott előadást. A neuropszichológia két kiemelt vizsgálati területtel foglalkozik, az agyi plaszticitással és a féltekei szerveződéssel.
Ma már ismert, hogy a jobb félteke képes bizonyos esetekben a beszédtevékenységet, a nyelvi funkciókat átvenni. További vizsgálatokkal kutatják, hogy a féltekék hogyan képesek átvenni egymás funkcióját. A féltekei szerveződés vizsgálatával kapcsolatban nagy szemléletváltozás következett be, miszerint nem a különbségeket vizsgálják, hanem azt, hogy hogyan működnek. A bal félteke felelős a beszédértésért, a beszédhangok differenciálásáért, a lexikai döntési helyzetek és a nyelvtani szerkezetek megértéséért, míg a jobb félteke a prozódiai elemek értelmi színezetű kiszűréséért, a kommunikáció pragmatikai elemeinek kiszűréséért és a viccek megértéséért. A neuropszichológiai kutatások legújabb eredményei a szakemberek egyre pontosabb diagnózisát teszik lehetővé.
Dr. Szvatkó Anna, a IX. kerüteti Nevelési Tanácsadó vezetője, előadásában a játszás és önszervezés lehetőségeit vázolta fel. A gyermekek életében nagyon kevés a szabad tér, pedig mozgásszükségletük kiélésére igénylik a strukturálatlan tereket, ahol saját aktivitásuk, spontán megnyilvánulásaik kiélésével személyiségük megerősítést nyer. A szakemberek célja, hogy a gyermekek a játék során eljussanak az önszervezésig, és olyan élményhez jussanak, amelynek énerősítő hatása van. Egy esetmegbeszélés kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy milyen nagy lehetőség rejlik a nondirekt, azaz nem közvetlen megközelítésben, a terápiás beavatkozás során.
Kátainé Koós Ildikó, a szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskoláról, az anyai beszédmagatartás stratégiáinak hatásáról tartott előadást. Megkülönböztetett helyzetközpontú és gyermekközpontú kommunikációs modelleket vizsgált. A helyzetközpontú modell esetében a gyermek nem kommunikációs partner, míg a gyermekközpontú modellben az anya figyel a gyermekre, a metakommunikáció kifejezett, a nem szavakkal történő üzeneteknek fontos szerepük van. Kiemelt jelentoségű a hangszín változása, mint kommunikációs stratégia, a magasabb hangszín használatának ugyanis fontos szerepe van a nyelv elsajátításában. A közép-európai anyák többsége a gyermekközpontú modellt részesíti előnyben.
Jaana és Jaap Klevering kontakt improvizációs bemutatója zárta az első nap előadásait.
A nap végén különböző workshopokon vehettek részt a jelenlévők. Kipróbálhatták a bemutatott kontakt improvizációt, és részt vehettek a Drámajátékok a nonverbális kommunikációról című foglalkozáson Zalavári András vezetésével.
Őszi Tamásné, az Autizmus Kutatócsoport munkatársa indította a második nap programját. Előadásában a kommunikáció sérüléséről és a fejlesztés lehetőségeiről beszélt autista gyermekek esetében. Az autizmus hátterének ismertetése után felvázolta a sérült kommunikáció jellemzőit, majd a kommunikációs tantervről beszélt, amelyben azt vizsgálják, hogy milyen összefüggésben képes a gyermek a spontán megnyilvánulásokat használni és eszerint készítenek egyéni tervet. A terápiás cél a csecsemőkorban kialakuló preverbális készségek tanítása (másik személy figyelmének felkeltése, mutatás, szemkontaktus), beszéd hiányában alternatív eszközök használatának tanítása (tárgy, kép, írott kártya, irás), a beszédértés és a beszéd formai hibáinak, bizarrériáinak javítása.
Jaana és Jaap Klevering az előző nap bemutatott kontakt improvizációs módszer elméleti hátteréről tartott előadást. Az 1960-as években létrejött speciális táncforma azokon a mozgásokon alapul, melyeket mozgásfejlődésünk során használtunk. A mozgás során a táncos tapasztalatokat szerez saját súlyáról, a gravitációról, amelynek során a saját testtudat erősödik. Jellemző a spontán mozgások, refiexek használata, fontos szerepe van az érintésnek, az improvizáció során egyszerre élhetjük meg fizikális lehetőségeinket és korlátainkat. A különböző fizikai állapotú személyek képesek együtt mozogni, a mozgás során képessé válnak saját mozgásvágyuk kifejezésére. Vallják: Az élet kommunikáló mozgás, amit e táncforma segítségével képessé válunk megtapasztalni.
Dr. Keresztessy Éva, a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskoláról a cohlea6 implantációs műtéten átesett gyermekek kommunikációs fejlesztéséről tartott előadást. A CI-műtétet követően a gyermekek legnagyobb része nevét, számos hangot is meghall, viszonylag nagy csoport különböző szót differenciál, és egy része panasz nélkül viseli az implantátumot. Mindnyájuk esetében nagyon fontos a halló, beszédértő környezet. Veleszületett hallássérült gyermeknél a beszédértést kell megtanítani, míg szerzett hallássérült gyermekeknél a beszédtréning a fontos. A legmagasabb szint, hogy a gyermek ismert személlyel képes legyen telefonon kommunikálni.
Dr. Kálmán Zsófia, a Segitő Kommunikációs Központ vezetője, Kommunikációzavar a gyermeknél – kommunikáció zavar a családban címmel tartott előadást. Véleménye szerint a percepciós és motorikus zavarok következtében intellektuálisan, emocionálisan és szociálisan sérült személynél a segítő szakember célja a teljes társadalmi integráció és normalizáció, amelynek feltétele a függetlenség és az önmegvalósítás. A Bliss-Alapítványnál folyó munkát videofelvételen tekinthették meg a résztvevők. Ezt kövelöen siketek pantomimcsoportjának műsorát láthattuk.
Dr. Csíky Erzsébet, a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskoláról, egy, a korai szenzomotoros integráció minőségének mérését vizsgáló tesztet ismertetett. A teszt egyszerű eszközök segítségével képes a csecsemő szenzomotoros (érzékszervi) funkcióinak vizsgálatára, normál, veszélyeztetett és zavart fejlettséget regisztrálva.
Dr. Gaál Éva, szintén a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskoláról, az egyéni tanulást segítő egyik lehetséges eljárásról, a szabad tanulásról (Freiarbeit-pedagógia) tartott előadást. Az ország különböző részéről összegyűlt szakemberek jól szervezett, széles szakmai áttekintést nyújtó, tapasztalatcserére alkalmas két napon vehettek részt.
Nyuli Krisztina
gyógypedagógus
Jegyzetek:
1pediátria – (gör., orv.) gyermekgyógyászat
2holisztikus – az embert a maga teljességében, testi, lelki, szellemi egységében figyelembe vevő szemlélet- és látásmód (Faragó Ferenc – Auti kisszótár)
3diszfázia – olyan fejlődési zavar, amely a beszédértést és/vagy beszédképzést érinti (Faragó Ferenc – Auti kisszótár)
4orofaciális terület: száj és környezete. Lásd: Dr.Csiba Árpád – Orofaciális tünetcsoportok az általános szindrómák tükrében (ISBN: 9789634302070 Kiadó: DR.CSIBA ÁRPÁD (2002)
5A “dyspraxia” egy olyan idegi betegség, mely miatt az adott személy számára nehézzé válik a mozgás koordinációja. A motoros funkciók fejlődési zavara Nagyjából a gyerekek 2-5 %-ánál a kordináció fejlődése zavart, dyspraxia áll fenn. Dyspraxia szokatlan ügyetlenségben mutatkozik meg, amely nem függ össze intellektuális visszamaradással, érzékelési zavar miatti ügyetlenséggel és neurológiai rendellenességgel sem. Motoros ügyetlenség gyakran az olyan jelentősebb fejlődési rendellenesség része, mint a (manapság gyakran figyelemhiányos hyperaktivitásnak nevezett) MBD syndroma. Lásd még: Mi a Dyspraxia?
6cohlea – belsőfül