Tarnai Balázs előadása
A Reménysugár Habilitációs Intézet és az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik
Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ) augusztus 13-ára kerekasztal beszélgetésre hívta a szülőket, pedagógusokat. A „Kommunikáció, illetve viselkedésterápia autizmussal élőkkel” című előadást dr. Tarnai Balázs1 tartotta, aki az Egyesült Államokban a Seton Hill Egyetem oktatója, és ott a gyógypedagógián belül az autizmussal foglalkozik.
Az egyetemen oktató professzoroknak, a tanításon kívül, részt kell venniük a kutatásokban (elmélet), valamint élő kapcsolatban kell lenniük az iskolákkal (gyakorlat). Ezen túlmenően publikációs kötelezettségük is van.
Az USA-ban a fogyatékosokra vonatkozóan törvény biztosítja az ún. inclusive (befogadó) oktatást, ez megfelel a magyar integrált oktatásnak. A törvény többnyire megteremti az ehhez szükséges anyagi és szakmai kereteket. Álláspontjuk szerint ez a modell a legmegfelelőbb a fogyatékos diákok, így az autisták oktatására is, mert bizonyos esetekben a szegregáció gátja lehet a hátrányos helyzetű gyermekek szocializálásának. Természetesen indokolt és megfelelően bizonyított esetben a szegregált oktatásra is van lehetőség. A két modell szabadon választható, de az első lépcsőfok minden esetben az integráció.
Ezeket a törvényi lehetőségeket a szülők lobbizták ki, ugyanis az államnak nem fűződik érdeke az ilyen jellegű törvények meghozatalához.
Az USA-ban az oktatás nagy előnye, hogy gazdaságilag fejlett ország. Ezért nemcsak a módszerekben, de az eszközökben is sokkal nagyobb lehetőségeik vannak. Olyan számítógépes programjaik vannak például, amelyek a nem beszélő autistáknak nyújtanak „beszélő” segítséget. Emellett nagyon figyelnek minden más, Európában alkalmazott módszerre, ott elért gyógypedagógia eredményekre. Ami meglepő: az USA-ban nincs korai fejlesztés.
A gyógypedagógiai képzés, illetve felfogás ott pszichológiai indíttatású, aminek előnye, hogy nem stigmatizál. Az előadó által ismertetett un.magatartás-menedzsment alapállása: „Most mit tudunk tenni a gyermek fejlődése érdekében?” Az elsődleges kérdés a fejlesztés megkezdésekor: Miért alakult ki a furcsa, elfogadhatatlan viselkedés? Tehát a viselkedést kiváltó ok keresése a fontos, és az okot kell lehetőség szerint „kezelni”.Minden viselkedéssel mindenki, így a fogyatékos illetve autista személy is el akar érni valamit. Érvényesül az energia megmaradásának elve, azaz minél kisebb energiával érhető el valami, az beépül a viselkedésbe. Tehát ha egy hisztivel elérhető, hogy valami megvalósuljon, a gyermek mindig ehhez az eszközhöz fog folyamodni.
Tarnai Balázs ismertette az A → B → C lánc működését, amelyben az A = az előzmény, B = a viselkedés, C = a következmény. A magatartás-menedzsment ez utóbbit vizsgálja: miért történik? A viselkedés befolyásolásánál, a jó irányba történő megváltoztatás érdekében igenfontos a következetesség. Ez sokszor sérül azáltal, hogy vagy a családi/szülői környezet, vagy az intézmény nem tartja be az ajánlott terápiát.
A módszerek részletes bemutatása megtalálható Tarnai Balázs a Fejlesztő Pedagógia c. folyóiratban: Problémás magatartás hatékony kezelése funkció-analízis segítségével 2008. (19. évf.) 2. sz. 12–18. old.
A kerekasztal-beszélgetés során számos hozzászólás, kérdés hangzott el a résztvevők részéről. A beszélgetés teljes anyagát a rendezvényt moderálóGyene Piroska ígérete szerint minden résztvevő számára elérhetővé teszik.
Néhány hozzászólás rövid, lényegi összefoglalása:
A gyermekek fejlesztése, képzése valamennyire már megoldott Magyarországon, viszont a felnőtt autisták ellátása alig. Az iskolai intézményhálózatból kikerülve állapotuk rohamosan romlik. Nincs elegendő és főleg megfelelő intézményhálózat és szakember a befogadásukra.
A szülő–szakember kapcsolat rendkívül fontos, a kulcs a szakember számára a szülő, aki gyermekét legjobban ismeri.
Indítványomat, mely szerint a jövőben tartsuk a kapcsolatot Tarnai Balázzsal2, a jelenlévők örömmel fogadták.
Kocsis Alajos
1 2009. márciusi számunkban jelent meg Tarnai Balázs cikke: Autizmusspecifikus gyógypedagógus-képzés az USA felsőoktatásában. Két könyve jelent meg: Földi Paradicsom… A Loyaltown tábor, avagy az integrált nevelés csodája és kötelessége (2001); Látogatás a Perec-fiú iskolájában (2006). A kiadványok az ÉFOÉSZ-tól megrendelhetők.
2 E-mail címe: tarnai@setonhill.edu; dr. Tarnai Balázs PhD egyébként az idei autizmus napi konferencián is tart előadást. Témája: az autizmus diagnózisok számának észak-amerikai növekedése.