A segítő robot

A Dél-kaliforniai Egyetem kutatói gyerekterápiában résztvevő roboton dolgoznak. A gép nem  helyettesítheti a hús-vér szakértőket, de nagy segítséget nyújthat az autizmus jobb megértésében, a gyerekek szocializációjában.

 A robot két keréken jár, nagy szeme van, és úgy néz ki, mintha egy képregény figurája kelt volna életre. A tesztek során a vele körülbelül azonos méretű autista kisgyerekekkel próbálták ki, s azt tapasztalták, hogy a gyerekek jól fogadták a robotot. ( A kutatók a másik szobából irányították a Bandita [Bandit] névre hallgató robotemberkét.)

A cél olyan robotok kifejlesztése, amelyek elég szimpatikusak és érzékenyek ahhoz, hogy terapeutaként és játszópartnerként egyaránt foglalkozhassanak autista gyerekekkel. Simon Baron-Cohen, a Cambridge Egyetem (Anglia) Autizmus Kutatóközpontjának igazgatója és más szakértők szerint a robotok, számítógépek és egyéb elektronikus szerkezetek azért lehetnek sikeresek, mert kiszámíthatóak, pontosan előre jelezhető a viselkedésük. Sajnos, Bandita még nem érti a beszédet, önállóan nem tud reagálni az épp aktuális helyzetre, és még sokat kell dolgozni rajta, hogy valóban partnere lehessen az autista gyermeknek. Ha sikerül személyre szabni őket, és testbeszédük, arcmimikájuk a vele játszó gyermek állapotához igazítható lesz, akkor fejlett változataik akár automatikusan is elvégezhetik az önkorrekciót. Például fokozatosan csökkentik „előrejelezhetőségüket”, és így próbálják meg elérni, hogy a gyerekek jobban elviseljék a váratlan helyzetek adta bizonytalanságokat. Még egy fontos dolog kell a sikerhez (de ez már főleg a forgalmazókon, kereskedőkön múlik): megfizethető árúnak kell lennie. Ha ez így lesz, akkor lehet, hogy ilyen mondatokat fogunk hallani a szülőtől: Menj, játssz a robotoddal!

(Forrás:http://index.hu/tech/hardver/2010/06/20/robot_segiti_az_autista_gyerekeket/sendthis/)