Egy éve vezette be az Autisták Országos Szövetsége szakmai együttműködése mellett a Decathlon Magyarország üzleteiben az ún. “csendes nyitvatartást”, amely kifejezetten az autizmussal élő családok számára teremt kedvező feltételeket. Ennek elismerése érdekében az AOSZ Autizmusbarát szolgáltatás védjeggyel ismerte el a Decathlont, amellyel kapcsolatban az alábbi közös közleményt adták ki az együttműködő partnerek.
A Decathlon nyerte el elsőként az AOSZ Autizmusbarát szolgáltatás védjegyét
– az Autisták Országos Szövetsége és a Decathlon Magyarország közös közleménye –
Az Autisták Országos Szövetsége és a Decathlon Magyarország elkötelezettek egy sokszínű és befogadó társadalom létrehozása iránt, ennek érdekében összefogtak az autizmussal élő emberek érdekében. 2019. október 7-én lesz egy éve, hogy a Decathlon az AOSZ szakmai együttműködése mellett Magyarországon elsőként havonta egy alkalommal elindította a külföldön már bevett gyakorlatként működő “csendes nyitvatartását”. Ez elsősorban autizmusban érintett családok számára jelent érdemi segítséget, hiszen az autizmus sokszor kihívást jelent a kommunikáció és a társas együttműködés területén.
Az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) kiemelt feladatának tekinti, hogy a jövőben minden autista ember egyenlő eséllyel férjen hozzá a különféle szolgáltatásokhoz, ezért rendkívül fontos, hogy vannak olyan vállalatok, mint a Decathlon, akik felismerték az autizmusbarát szolgáltatások fontosságát. Az AOSZ példaértékűnek tartja a Decathlon úttörő kezdeményezését, ezért ismerte el hazánkban először Autizmusbarát szolgáltató védjeggyel a cég munkáját.
Az Autizmusbarát szolgáltató védjegy az AOSZ saját védjegye, és csak a Szövetség hozzájárulásával használható fel. Egy autizmusbarát szolgáltatás kritériuma nem csupán a külső ingerek (pl. fény- és hanghatások) csökkentése, alapvető fontossággal bír a munkavállalói szemléletformálás is. A Decathlon munkavállalói képzéskínálatában hangsúlyos szerepet kapnak azon a tréningek, melyeket az AOSZ munkatársai tartanak a Decathlon üzleteiben. A képzéseken a dolgozók megismerkedhetnek az autizmussal együtt járó speciális élethelyzetekkel, gyakorlati segítséget kapnak az autista emberekkel történő kommunikációhoz.
Az elmúlt egy esztendőben az AOSZ és a Decathlon együttműködésének köszönhetően több mint ezer munkavállaló ismerkedhetett meg az autizmussal. Ezen ismeretek a munkavállalói visszajelzések szerint nem csupán a munkahelyen, hanem az élet más területein is segítik a dolgozókat és hozzájárulnak egy befogadó társadalom kiépüléséhez.
A csendes nyitvatartás órái alatt az áruházakban nem használják a hangosbemondót, lekapcsolják a zenét és a világítást is csökkentetik. A kasszánál előre engedik az autizmussal élő vásárlókat és családtagjaikat, illetve többi vásárlójukat is arra kérték, hogy ebben a két órában ők is legyenek megértőbbek.
Az elmúlt egy évben a Decathlon rengeteg tapasztalatot gyűjtött az Autizmusbarát szolgáltatásról, amelyet üzletbe betérő vásárlók alapvetően pozitívan fogad. Emellett a vállalat és az AOSZ is nyitott az érintettek és a munkavállalók véleményének felmérésére és a kapott visszajelzések beépítésére.
A dolgozói szemléletformáláson túl 2019 augusztusában a Szövetség online szülői felmérésben kérdezte az érintett családok véleményét a Decathlon üzleteiben szerzett vásárlói élményekkel kapcsolatban. A felmérést kitöltő szülők túlnyomó része szerint a Decathlon munkavállalói az üzletben nyitottan és együttműködően, értő figyelemmel fordultak az autista vásárlók irányába. Emellett a kitöltők jelezték, hogy örülnének annak, ha további időpontokban is elérhető lenne az autizmusbarát nyitvatartás annak érdekében, hogy minél több autizmusban érintett család igénybe vehesse azt.
A kérdőív eredményét az AOSZ a Decathlon számára is megküldte, amelyet a Decathlon a jövőben lehetőségeihez mérten működésébe is beépít: október 4-én és november 7-én a Decathlon keleti régiós áruházaiban (Eger, Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen) teszt jelleggel 16 és 18 óra között fogja megtartani a csendes nyitvatartást. A fentiek mellett az AOSZ betekintést nyerhetett a Decathlon munkavállalói felmérésébe, amelyből értékes információkat kaptak a szemléletformáló képzések tematikájának összeállításához.
Az AOSZ és a Decathlon a jövőben is folytatják az autizmussal élő emberek társadalmi integrációját célzó együttműködésüket és közösen dolgoznak a meglevő jó gyakorlatok terjesztésében is.
Az Autisták Országos Szövetsége és a Decathlon Magyarország elkötelezettek egy sokszínű és befogadó társadalom létrehozása iránt, ennek érdekében összefogtak az autizmussal élő emberek érdekében. Egy éve, hogy a Decathlon az AOSZ szakmai együttműködése mellett Magyarországon elsőként havonta egy alkalommal indította el, illetve fejlesztette tovább a külföldön már jó gyakorlatként működő “csendes nyitvatartást”. Ez elsősorban autizmusban érintett családok számára jelent érdemi segítséget, hiszen az autizmus sokszor kihívást jelent a vásárlás során.
Az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) kiemelt feladatának tekinti, hogy a jövőben minden autista ember egyenlő eséllyel férjen hozzá a különféle szolgáltatásokhoz, ezért rendkívül fontos, hogy vannak olyan vállalatok, mint a Decathlon, akik felismerték az autizmusbarát szolgáltatások fontosságát. Az AOSZ példaértékűnek tartja a Decathlon úttörő kezdeményezését és az elmúlt 1 év együttműködését és fejlesztéseit, ezért ismerte el hazánkban először Autizmusbarát szolgáltató védjeggyel a cég munkáját.
Az Autizmusbarát szolgáltató védjegy az AOSZ saját védjegye, és csak a Szövetség hozzájárulásával használható fel. Egy autizmusbarát szolgáltatás kritériuma nem csupán a külső ingerek (pl. fény- és hanghatások) csökkentése, alapvető fontossággal bír a munkavállalói szemléletformálás is, valamint a szolgáltatások igénybevételét segítő bejósolhatóság. A Decathlon munkavállalói képzéskínálatában hangsúlyos szerepet kapnak azon a tréningek, melyeket az AOSZ munkatársai tartanak a Decathlon üzleteiben. A képzéseken a dolgozók megismerkedhetnek az autizmussal járó speciális élethelyzetekkel, gyakorlati segítséget kapnak az autista társainkkal és családjaikkal történő együttműködéshez.
Az elmúlt egy esztendőben az AOSZ és a Decathlon együttműködésének köszönhetően több mint ezer munkavállaló ismerkedhetett meg az autizmussal. Ezen ismeretek a munkavállalói visszajelzések szerint nem csupán a munkahelyen, hanem az élet más területein is segítik a dolgozókat és hozzájárulnak egy befogadó társadalom kiépüléséhez.
A csendes nyitvatartás órái alatt az áruházakban nem használják a hangosbemondót, lekapcsolják a zenét és a világítást is csökkentetik, valamint ingertérkép segítségével előre jelzik, hogy az üzletekben mire lehet számítani. A kasszánál előre engedik az autizmussal élő vásárlókat és családtagjaikat, illetve többi vásárlójukat is arra kérték, hogy ebben a két órában ők is legyenek megértőbbek.
Az elmúlt egy évben a Decathlon rengeteg tapasztalatot gyűjtött az Autizmusbarát szolgáltatásról, amelyet üzletbe betérő vásárlók alapvetően pozitívan fogad. Emellett a vállalat és az AOSZ is nyitott volt az érintettek és a munkavállalók véleményének felmérésére és a kapott visszajelzések beépítésére.
A dolgozói szemléletformáláson túl 2019 augusztusában a Szövetség online szülői felmérésben kérdezte az érintett családok véleményét a Decathlon üzleteiben szerzett vásárlói élményekkel kapcsolatban. A felmérést kitöltő szülők túlnyomó része szerint a Decathlon munkavállalói az üzletben nyitottan és együttműködően, értő figyelemmel fordultak az autista vásárlók és családjaik felé. A kitöltők azt is jelezték, hogy örülnének, ha más időpontokban is elérhető lenne az autizmusbarát nyitvatartás annak érdekében, hogy minél több autizmusban érintett család számára nyújtson segítséget.
A kérdőív eredményét az AOSZ a Decathlon számára is megküldte, amelyet a Decathlon a jövőben lehetőségeihez mérten működésébe is beépít: október 4-én és november 7-én a Decathlon keleti régiós áruházaiban (Eger, Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen) teszt jelleggel 16 és 18 óra között fogja biztosítani a csendes nyitvatartást. A fentiek mellett az AOSZ betekintést nyerhetett a Decathlon munkavállalói felmérésébe, amelyből értékes információkat kaptak a szemléletformáló képzések tematikájának továbbfejlesztéséhez.
Az AOSZ és a Decathlon a jövőben is folytatják az autista személyek hozzáférését célzó együttműködésüket és közösen dolgoznak a kipróbált és bevált jó gyakorlatok terjesztésében is.
Kővári Edit, az Autisták Országos Szövetségének elnöke
Gulyás Marianna, társadalmi felelősségvállalás projektvezető, Decathlon
—-
Az Autisták Országos Szövetsége 30 esztendeje képviseli Magyarországon az autizmusban érintett családok érdekeit. Az AOSZ mára közel 100 tagszervezetet tömörítő országos érdekképviseletként számos szolgáltatást és szakmailag megalapozott érdemi segítséget biztosít a hozzá forduló autista emberek és családjaik számára. A Szövetség célja, hogy az autista emberek társadalmi elfogadását előmozdítsa, jogait védje.
A Decathlon egy francia érdekeltségű sportáruházlánc, amely a világ számos országában van jelen, több mint 90 ezer alkalmazottat foglalkoztatva. Hazánkban a vállalat 24 áruházzal van jelen, amelyekben több mint 1500 dolgozónak ad munkát. A Decathlon küldetése, hogy elérhetővé tegye a sportolás örömét a lehető legtöbb ember számára. Társadalmi felelősségvállalásuk során mindezt azoknak is szeretné biztosítani, akik fizikai, mentális, vagy anyagi nehézségekkel küzdenek. A Decathlon tevékenységének középpontjában a sport áll, ezzel kapcsolatban rendelkeznek szaktudással és ezáltal szeretnének segíteni.
—-
Sajtókapcsolat és további információk
Herczeg Lilla
Decathlon, válallati kommunikációs vezető
Lénárd Péter
AOSZ, kommunikációs és stratégiai vezető