Az Autizmus Koordinációs Iroda weboldalán három új, autizmussal kapcsolatos kiadvány tölthető le digitális formátumban:
“Önbántalmazás” (eredeti címe: Self-injurious behaviour)
A National Autistic Society (NAS) összefoglalója, mely áttekinti az önbántalmazás témakörét, lehetséges okait és a kezelési módszereket. A kiadvány tartalmazza a ABC táblázatot és a Funkcionális elemzés kérdőívet is.
A kiadvány a Nyolc Pont Projekt keretében került fordításra, a szerkesztési utómunkát az Autizmus Koordinációs Iroda munkatársa végezte.
A kiadvány bemutatja a jelenlegi angliai oktatáspolitikai irányelveket és megvizsgálja a követett értékelési gyakorlatot azokban az inklúzív többségi iskolákban, ahol autizmus spektrum zavarral élő diákok tanulnak. A kiadványt autista diákok oktatását, segítését végző szakembereknek ajánljuk.
A kiadvány a Nyolc Pont – „Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” kiemelt projekt (TÁMOP 5.4.11-12/) keretében készült el.
Szerzők: Kath Wilkinson és Liz Twist.
“Útmutató autizmus-barát rendezvények szervezéséhez integráló intézmények számára”
A kiadványt a Nyolc Pont Projekt szakértői: Sajó Eszter, Weibli Mónika és Rajnik Kata készítettek el. Az ő ajánlásukkal indul útnak ezt a kiadvány, melyet remélhetőleg hasznosnak fognak találni mind a szakemberek, mind az érintettek, családjaik és a téma iránt érdeklődők.
“Az Útmutató azzal a céllal készült, hogy segítsük azon pedagógusok munkáját, akik autizmussal élő gyereket integráló csoporttal/osztállyal foglalkoznak. Az Útmutatóban tegeződünk veled, Kedves Olvasó, hiszen egy csapat – az autista gyereket segítő csapat – tagjaiként kollégák, társak leszünk. Az Útmutató első részében részletesen foglalkozunk azzal, hogy mi az autizmus, napjainkban hogyan gondolkodunk róla, jelenlegi tudásunk alapján mi állhat a háttérben, ami segíthet megérteni az eltérő viselkedést, és így megfelelő értelmezési keretet adhat az autizmussal élő gyerek olykor nehezen érthető viselkedésére. Reméljük, továbbá, hogy ez a rövid elméleti bevezető segít abban, hogy jobban értsd az osztályodba/csoportodba járó autista gyermeket, szokatlannak tűnő reakcióit, illetve javaslatainkat a vele való kommunikáció módszereiről. A bevezetőt követően két konkrét példán (múzeum-látogatás, illetve farsangi ünnepség) keresztül mutatjuk be, hogy mit és hogyan gondolj végig a tervezett eseménnyel kapcsolatban, hogy aztán úgy szervezhesd meg a neki nyújtott segítséget, hogy azáltal részese lehessen a közös élménynek. A fent említett két konkrét példából kiindulva végig vesszük, hogy mik lehetnek azok a pontok, amik nehezek az érintett gyereknek, milyen előzetes felkészítéssel, illetve a helyzetben használható eszközökkel és módszerekkel lehet számára mindezt megkönnyíteni. Végül egy melléklettel szeretnénk konkrétan is segíteni a munkát, ahol példákat, illusztrációkat, személyes történeteket találhatsz, hogy könnyebb legyen elképzelni, mire is gondoltunk.”