A szociális felsőfokú végzettségű szakemberek keveset tudnak az autizmusról, ezért együttműködési megállapodást kötött az Autisták Országos Szövetsége a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karával.
Statisztikai adatok szerint egyre több az autizmusban érintett ember. A szociális ellátórendszer legkülönbözőbb szegmenseiben kerülnek elő sajátos élettörténetek. Sok esetben nem ismerik fel korai szakaszban az autizmus spektrumzavart, ami miatt nem, vagy csak nagyon későn kapnak megfelelő fejlesztést és támogatást. Vannak szülők, akik azért nem kérik a státuszt, mert az gyermeküket akadályozhatja, esetleg amiatt nem veszik fel bizonyos intézményekbe. Ha be is kerülnek az oktatási rendszerbe, mivel lassíthatják az osztályközösség tanulási tempóját, így igyekeznek megszabadulni a problémától. De természetesen a fiatalkorú és a felnőtt érintettek is megjelennek az alapellátás és a szakellátás különböző területein. Rendkívül fontos, hogy azok, akik a szociális pályán dolgoznak legalább az autizmus legalapvetőbb információival tisztában legyenek.
Az Autisták Országos Szövetségének elnöke, Kővári Edit ezt a helyzetet szem előtt tartva, tavaly kereste meg a Szegedi Tudományegyetem Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszékét az együttműködés tervével – mesélt az előzményekről dr. Vida Anikó a Szegedi Tudományegyetem Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék tanszékvezető főiskolai docense. Az összefogás célja, hogy az autizmusban érintett személyek és családjaik társadalmi részvételét elősegítsék. Az ő életminőségük javításának érdekében jött létre ez az együttműködés. A tanszékvezető docens kifejtette, hogy a szociális felsőfokú képzés keretein belül eddig is voltak fogyatékossággal foglalkozó kurzusok, azonban a jövőbeli együttműködésnek köszönhetően mélyebb ismeretet kaphatnak majd a hallgatók az autizmusról. A kooperáció keretén belül az Autisták Országos Szövetsége kiállítási, kommunikációs tartalmakat, kutatási eredményeket, szakmai, módszertani segítséget, kapcsolatrendszert biztosít a közös törekvések megvalósításához. Részt vesz a rendezvényeken, előadót biztosít, valamint a szociális területet érintő kutatásokban az autizmus terén együttműködik.
A tanszék első lépésként azt vállalta, hogy a 2024-ben összes szakmai programjában megjelenik az autizmus spektrumzavar, a Szegedi Tudományegyetem Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszékén az idei év az autizmus éve lesz. Az előkészületek még folyamatban vannak, de a tervek szerint lesz egy műhelymunka a dél-alföldi regionális szociális szakemberek számára. Ez a kezdeményezés két évvel ezelőtt indult. Mindig más téma van középpontban, most természetesen az autizmust járják majd körbe. Ugyanúgy, mint a tavaszra tervezett szakmai héten is, ami a kar összes képzésének a profiljához illeszkedik. Illetve minden tavasszal megrendezésre kerül a Szél Éva emléknap. Az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar korábbi főigazgatójáról elnevezett eseményen a jelenleg aktív hallgatók tudományos bemutatóval szerepelnek. Arra kérték fel Kővári Editet, az Autisták Országos Szövetségének elnökét – aki egyben a szociális munka mesterszak első éves hallgatója –, hogy a meglévő kutatási anyagok alapján állítson össze egy előadást.
Második lépésként pedig az oktatás területén jelenne meg egy lehetőség, amely széles körű információkkal látná el a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karán tanuló hallgatókat. A Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék docense kitért arra, hogy a náluk tanulók egy általános szociális munkás szakon nem tudnak olyan mélyreható ismereteket szerezni egy-egy fogyatékossági területről, mint például egy gyógypedagógiai képzés során. Így a szociális végzettségű szakemberek az autizmusról sem tudtak kellő ismeretet szerezni. Ezért merült fel annak az ötlete, hogy közösen kidolgoznak egy szabadon választható kurzust. A „Semmit rólunk, nélkülünk” elvhez ragaszkodva ezen a tananyagfejlesztésen dolgoznak a tanszék és az Autisták Országos Szövetségének munkatársai. Az alapképzés keretein belül védőnőket, diplomás ápolókat, dentálhigiénikusokat, szociális munkásokat, gyógytornászokat képeznek. Munkájuk során előnyt jelenthet majd, ha felismerik az autizmus jeleit, ha tisztában vannak azzal, hogy milyen kommunikációs nehézségek akadályozhatják az együttműködést, hogyan tudják beazonosítani a spektrumzavar széles skáláján megjelenő egyedi tüneteket. Ez a fakultatív program azonban nem csak a tanszéken tanulók számára lehet vonzó, hanem a kar összes egészségtudományi és szociális munka alapszakos, illetve mesterszakos hallgatója számára. A kifejlesztett tananyag a tervek szerint már a következő tanév kezdetén megjelenne az oktatási kínálatban.
Óvodák, iskolák, idősgondozás és az egészségügy különböző területei – nagyon sok olyan hely van az ellátórendszerben, ahol a kar képzésein tanulók dolgoznak, vagy dolgozni fognak. Azon szakemberek számára, akik már eleve a segítségnyújtás területén dolgoznak, kiemeleten fontos, hogy megismerjék azokat, akikkel nap, mint nap foglalkoznak, akiknek a fejlődését támogatják, akiknek a mindennapjait szeretnék megkönnyíteni.
Csesznák Anikó