„Ezt a csatát kommunikációs szinten lehet megnyerni!„
Új országos autizmus stratégián dolgozik az Autisták Országos Szövetsége. A jó elképzelések jövőjét, azonban nagyban befolyásolja, hogy mennyire válnak ismertté az érintettek és családjaik, valamint az autizmushoz kapcsolódó szervezetek, szolgáltatások, fejlesztési szakemberek és a döntéshozók körében, – és hogy mennyire válik ismertté széles társadalmi körben is! A célok megvalósulását nagyban segítheti a hatékony párbeszéd kialakítása, minden szinten, minden szereplővel.
Ennek első lépéseként az Autisták Országos Szövetsége egy kommunikációs munkacsoportot hozott létre, melynek tagjait a budapesti központi iroda és a vidéki AOSZ Info-Pont irodahálózatának munkatársai jelentik. De bevontak a feladatba kommunikációs szakértőket, tartalomkészítő és tartalomterjesztő szakembereket is. A közös munkának, a gárdonyi Tóparti Szakambulancia és Pedagógiai Szakszolgálat biztosított helyszínt, június 16-án.
„Cél, hogy az elképzelések jól körvonalazottak legyenek, minél többen tudjanak róla, hivatkozási pontok lehessenek lobbytevékenységhez, és mihamarabb elkezdődhessen a stratégiafejlesztés”
A szakmai nap egy rövid ismerkedő és csapatépítő körrel indult, majd egy kommunikációs szakemberek bevonásával előkészített kommunikációs tervvel ismerkedtek a munkacsoport tagjai. A megbeszélésen kérdések és válaszok születtek például olyan témakörökben, hogy milyen eszközökre, milyen formákra, milyen tartalmakra van szükség akkor, ha a társadalmi érintkezési pontok szereplőivel, vagy a döntéshozókkal szeretnénk elérni az Országos Autizmus Stratégiában foglalt célokat. Melyek azok a felületek, ahol át kell szerkeszteni és értelmezhetőbbé kell tenni a tudásanyagokat, de legfőképpen hogyan lehet ez által – gyors, praktikus módon – valódi változásokat elérni az érintett családok élethelyzetében.
Többen hangsúlyozták: fontos, hogy ezek a tartalmak ne csak az eddig megszokott környezetben jelenjenek meg, és tegyék egyértelművé azt is, hogy mit jelent az érdekvédelmi munka.
A nap második felében a kommunikációs terv finomításán, gyakorlatiasabb részletezésén dolgoztak a csoport tagjai. Három szekcióba osztva írták össze a véleményeket arról, hogy a most meglévő kommunikációs felületek közül melyek azok, amelyeket mindenképpen megtartanának, milyen korszerűsítő javaslatokat tennének ezekhez, milyen kommunikációs formákat vetnének el, és milyen újakat vezetnének be. Majd egyenként is elemezték a honlap, a youtube csatorna, a hírlevél, a kapcsolati rendszerek, közösségi felületek, az újság és egyéb kiadványok eddigi hatékonyságát.
Fontos az egyszerű és hatékony forma.
A levezető beszélgetésben szóba került az is, hogy fontos lenne a szakmai körökben megszokott, de sokak által nehezebben értelmezhető kifejezések helyett, egyszerűbbeket, értelmezhetőbbeket gyűjteni, elsajátítani és használni.
A munkacsoport ülésén született feljegyzéseket, a kommunikációs szakemberek veszik majd át, hogy beépítsék egy, – már részletekre is kiterjedő – cselekvési tervbe.