A Szociális és Munkaügyi Minisztérium vitaanyagot adott ki “Javaslat a szociális szolgáltatások átalakításának fő irányaira” címmel. Ebből a terjedelmes írásból csak néhány dolgot emeltünk ki, különös tekintettel a fogyatékosokra, hiszen az anyag értelemszerűen foglalkozik a gyerekekkel, az idősekkel, a hajléktalansággal, a kábítószer problémájával és a munkanélküliséggel.
A munkaanyag áttekinti a szociális törvény 14 évét, s megállapítja, hogy a törvény életbe lépése óta nem épült ki az elemi létszükségleteket biztosító étkeztetési és házi segítségnyújtási ellátó rendszer. Ezek bővítésére és az ellátotti kör felmérésére van szükség. Differenciált normatív állami támogatási rendszerről, annak kiterjesztéséről és az alapszolgáltatások fejlesztéséről ír a vitaanyag.
Mindezeket az Előzmények c. részben közlik a készítői, s ennek nyomán arra a konklúzióra jutnak, hogy paradigmaváltásra van szükség, azaz átalakításra. Ez a váltás/átalakítás nagyobb felelősségvállalást és ellenőrzést is jelentene. A váltás két év alatt történne, 2007-től, 2009-ig. Tizenegy pontban sorolja föl az anyag, hogy mely területeken kell változtatni. Leszögezik: a szociális kiadások reálértékű csökkenése nem jelenik meg célként sem a kormány reformprogramjában sem a konvergencia programban. Szükséges a szolgáltatások megújítása, 2007-ben a szociális törvény módosítása, valamint 2008-ban el akarnak fogadtatni. Akkor vajon minek a kétéves átmenet? Hiszen lehet, hogy a paradigmaváltás tizenegy lépése közül nem mind váltja be a hozzáfűzött reményeket (l. modellezés).
Az átalakítás és az új törvény célja: a források átcsoportosításával igazságosabb és jobb minőségű szolgáltatás nyújtása; szükségletalapú szolgáltatásfejlesztés, a források ellenőrzött felhasználása, megfelelő tervezés.
A paradigmaváltás egyébként már 2006-ban megkezdődött, ezt maguk az érintettek is tapasztalhatták, csak nem tudták, hogy így nevezik. Az írás negyedik részében ugyanis a megújítás érdekében eddig megtett lépéseket, programokat ismertetik a szerzők. (A programok: a Legyen jobb a gyerekeknek elnevezésű 25 évre szóló nemzeti stratégia; a hajléktalan ellátásról szóló hétéves program; a mini JOB program.)
Bevezetésre került például a kapacitásszabályozás, mely nem egy lakóotthont hozott lehetetlen helyzetbe. Kipróbálás alatt vannak az egységes ellenőrzési eljárásrendek, amelyek bevezetése 2008. január 1-jével történik; készül a szociális szolgáltatások regisztere, ami a szükségletalapú tervezéshez kell; tesztelés alatt van a gondozási-ápolási szükséglet megállapítására szolgáló eszközrendszer, amit szintén 2008. január 1-jétől vezetnek be; a bentlakásos intézményeknél az emelt szint finanszírozásának megszűntetése szintén 2008-tól (a már meglévők finanszírozását ez nem érinti – írják a szerzők.).
2007 is hoz újdonságot, hiszen tervezik a szociális törvény módosítását (ez még nem az új törvény): az alapszolgáltatás igénybe vétele (házi segítségnyújtás például) legyen előfeltétele a bentlakásos otthonba jutásnak! Előkészületek folynak a differenciált állami normatív finanszírozás bevezetésére, és megerősítik az ellenőrzést.
Kívánatos az öngondoskodás és az állami felelősség egyértelművé tétele: az állam kizárólag a szociálisan rászorult személyek ellátását támogatja (jövedelem- és vagyonvizsgálat). Az nem derül ki, hogy ezt csak idős személyeknél vagy a fogyatékosoknál is tervezik-e.
A vitairat felsorolja azokat az intézményeket, illetve gondoskodási formákat, amelyeket kívánatosnak tart. A felsorolásból sajnálatos módon hiányoznak a fogyatékosok, köztük az autisták lakóotthonai, ápoló-gondozó otthonai. A fogyatékosoknál a nappali intézetek fejlesztése a cél, és ennek kapcsán már idén bevezetik náluk is az étkezési támogatást (450 személynél). A bentlakásos forma csak a fogyatékosok gondozóházaként szerepel. Ez az ellátási forma egyébként átmeneti, maximum egy évig lehet igénybe venni, ha a család valami miatt krízishelyzetbe kerül (a házra vonatkozó rendeleteket eddig az egyes önkormányzatok hozták).
Jelen cikk csak vázlatszerűen érinti a vitairatban foglaltakat, és csak azért született, hogy felhívja a figyelmét a civil szervezetekben dolgozó szakembereknek: véleményezzék a tárca elképzelését, és tegyék hozzá a maguk javaslatait. Sok idejük nincs rá, mert már az ősszel ki kell dolgozni a koncepciót. A minisztérium szeretné, ha már 2008 februárjában megtárgyalná a kormány-előterjesztést az Országgyűlés és még a tavaszi ülésszak alatt el is fogadná. Az új törvény előkészítését végző munkacsoport vezetője Csizmár Gábor, az SZMM államtitkára.
Az észrevételeket, javaslatokat a molnar.istvan@szmm.gov.hu e-mail címre kell elküldeni.