Kevesen vannak még, akiknek internetük van, ám ha közelükben van olyan hely, ahol lovagolni lehet, és még olyan embert is találnak, aki a gyógylovagláshoz (hippoterápiához) is ért, akkor a gyakorlatban is kipróbálhatják, hogy valóban olyan csodálatos dolog-e a lovaglás, mint ahogy az a http://www.extra.hu internetcímen olvasható (volt, a szóbanforgó írás már nem elérhető – a szerk – 2008. 12. 03.1). Mindent, amiről alább olvashatnak, azt ezen az oldalon olvastam, vagy onnan töltöttem le szó szerint, ezért idézőjelek közzé teszem. Az lenne a jó, ha személyes tapasztalataikat megírnák nekünk (már ha vannak). Számos jó dolog elvész, vagy szűk körben próbálódik ki, csak azért, mert nem tudunk róla. (Azt fontos tudni, hogy a Down-kórosoknak a lovaglás nem ajánlott egy speciális nyaki csigolya-eltérés miatt, ezért mielőtt lovagoltatná downos gyermekét, szakorvossal vizsgáltassa meg.)
A hippoterápiánál a ló az élő gyógyászati segédeszköz. Egy ilyen terápiának kettős eredménye van: egyrészt neurológiai, másrészt ortopédiai. Számunkra a neurológiai a fontosabb, bár az sem elhanyagolható, hogy javul a lovagló személy tartása, nyúlik az izomzata, és mozgékonyabbak lesznek az izületei. (A kezeléseket többnyire gyógytornász irányítja.)
Gyógypedagógiai célú vagy fejlesztő lovaglás
“A gyógypedagógiai célú vagy fejlesztő lovaglást és lovastornát a szakemberek elsősorban pszichés problémák, kommunikációs, viselkedésbeli, tanulási zavarok, valamint értelmi fogyatékosság, autizmus esetén javasolják. Itt a ló mindhárom jármódját igénybe veszik a kezelések alatt, és a kezelt önállóan is lovagolhat a megfelelő körülmények biztosításával. A gyógypedagógiai lovaglás során az ember-ló együttműködése eredményeképpen létrejövő pszichológiai értékek kerülnek előtérbe az egyén fejlesztése érdekében. A terápia során a legfontosabb a lóval való közvetlen kontaktus, testének melege, puhasága, járásának ringatása, melyek segítenek kikapcsolni a káros külső és belső ingereket. Ezt a közelséget játékos gyakorlatokkal, különféle utasításokkal lehet elérni, pl. Nyúlj fel a labdáért!, Nézd meg a fülét!.
A ló közelségének pozitív hatása miatt a kezelések nemcsak lovaglásból, hanem a foglalkozások előtti/utáni simogatásokból, lóápolásból is állnak. Ez azért is fontos, hogy a gyerekek ráhangolódhassanak a rájuk váró feladatra. A gyermekek általában nem félnek a lótól, esetleg kezdetben a magasságától és a mozgásától, de ez gyorsan oldódik, és egyre magabiztosabbak, bátrabbak lesznek, határozottságuk, felelősségérzetük nő, csak úgy, mint egészséges társaiknak.”
A lovaglás pszichológiai hatása
A lovaglónak javul a közérzete (jó levegő, jó étvágy), javul az önbizalma (mekkora állat, és arra megy, amerre ő akarja), nyitottabb lesz a külvilágra (a világ fölfedezése lóhátról), közlékenyebb lesz (az élményt meg kell osztani mással is), megismeri a kockázatvállalást és a felelősségérzetet, nő a türelme is (a lóval bánni kell), ráadásul meg tanulja összpontosítani a figyelmét.
Ez persze csak ismertető, dióhéjban, de az oldal készítőinek konkrét példái vannak arra, hogyan segít a lovaglás a nevelésben és tanulásban is. De ezeken kívül is találnak képeket és olvasni valót. Érdemes hát meglátogatnia (az ezzel kapcsolatos – a szerk.)weboldal(aka)t.
1Lásd az alábbi honlapokat:
gyogylovaglas.lap.hu
illetve:
Hippoterápia Alapítvány