Autizmussal élő tanulók a jövő európai digitális iskolájában

Köznevelésben dolgozó szakemberek és segítők ismerkedtek a DATA-szoftverrendszer lehetőségeivel

Az autizmussal élő emberek támogatásában fontos mérföldkövet jelentett a 2021 májusától elérhetővé tett innovatív támogatási rendszer, a DATA applikáció, melyet immár többszázan használnak. Az eddigi tapasztalatok nagyon biztatóak! Azt bizonyítják, hogy az okos eszközökön megjeleníthető vizuális támogatási rendszer nagyon sok család életét teszi könnyebbé. Hogy minél jobban kiaknázhatóak legyenek a DATA lehetőségei, fontos, hogy széles körben váljon ismertté és elfogadottá, hiszen így válhat támogatóvá a tágabb környezet is.  

Első lépésben a szülők, a családok, majd kiterjesztve az iskolai környezet és a közintézményekben dolgozók lehetnek aktív partnerei azoknak az  autista személyeknek, akik az applikációt használják.

A DATA szoftver rendszer kidolgozásában résztvevők számára fontos, hogy a társadalom minél szélesebb rétege ismerje meg az együttműködés lehetőségeit. Ezért nem csak a támogatást igénylők körében segítik tudásanyagokkal a bevezetését. Ezzel párhuzamosan a társadalmi környezetben is erősítik a partnerséget. Legutóbb például a köznevelésben dolgozó szakemberek számára rendezett nagy érdeklődéssel kísért online konferenciát az Autisták Országos Szövetsége. A március 17-i eseményre 362 fő regisztrált. Emellett több mint 200-an követték végig a négy órába foglalt tudásanyag tartalmát az AOSZ youtube csatornáján.

A konferencia témája minden olyan pedagógushoz szólt, akik autizmussal élő tanulót tanítanak a közoktatásban, vagy akik a jövőben találkozhatnak autizmussal élő gyermekkel az oktatási rendszerben.

A megnyitón Kővári Edit, az AOSZ elnöke beszélt arról, hogy a kezdeti elképzelések egy olyan innovatív lehetőséget körvonalaztak, amely a mindennapokban lehet támogató eszköz, és amit minden élethelyzetben lehet használni. A fő feladat az volt, hogy az eddig ismert módszertan megjeleníthető legyen egy korszerű digitális eszközön. Győri Miklós az MTA ELTE autizmus szakmódszertani kutatócsoport vezetője pedig arról beszélt, hogy hogyan indult ez a projekt, és milyen folyamatokon vezetett át. Az előadó kiemelte: hatalmas érték volt, hogy ebben a feladatban együttműködtek a szakmai és szülő közösségek. Nagy előnye ennek a fejlesztésnek, hogy egységes -, a külső szemlélő számára is jól értelmezhető – támogató eszköz jött létre. Hogy a gyakorlatban mit nyújthat a DATA, arról Havasi Ágnes, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának egyetemi oktatója, az MTA- ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoportjának szakértője beszélt. Az előadó hangsúlyozta, hogy a DATA használatában a fő támogató szerepet a szülő, vagy a partner kapja, de együttműködő szerepbe léphet a pedagógus is, aki az iskolában dolgozik együtt az autizmussal érintett diákokkal.  Fontos szerepet kaphatnak iskolai környezetben – ha nem is támogatói minőségben – az autizmussal élő emberek kortársai, barátai, hisz számukra is segítséget jelenthet ez az applikáció abban, hogy egyszerűbben, jobban tudjanak kapcsolódni autizmussal élő társaikhoz.

A konferencián Havasi Ágnes és kolléganője, Bertók Csilla mutatott be olyan prezentációkat, melyekben számos formáját jelenítették meg a DATA iskolai helyzetekben való alkalmazásának. Majd Németh Regina, az Autizmus Alapítvány felnőtt csoport gyógypedagógusa beszélt arról, hogy hogyan alkalmazzák már a gyakorlatban is, ezt a támogatási rendszert.

A konferencián kiemelték az előadók, hogy  a DATA- szoftverrendszer kidolgozásával, és ingyenes használatba adásával nem ért véget a munka! Hiszen nem várható el, hogy az magától beépüljön majd a mindennapokban.

A DATA használatához az Autisták Országos Szövetsége workshopos, vagy kiscsoportos tanulási formákat nyújt, és létrejött egy úgynevezett e-learninges felület, ahol önállóan is elsajátítható a tudás – bármilyen időpontban, bármilyen ütemben – attól függően, hogy a felhasználó mikor ér rá, és milyen gyorsan tud haladni. Emellett gyakorlati segítséget nyújtanak a DATA bevezetésében, és mindennapi használatában az AOSZ 14 vidéki irodájában is. Ezeket a lehetőségeket egybevetve, eddig összesen 939 főnek nyújtott segítséget  az AOSZ, és 350 autizmusban érintett gyermek és felnőtt számára biztosítottak okos eszközöket.

Az online konferencia harmadik részében dr. Stefanik Krisztina, egyetemi docens, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának oktatója, az MTA- ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport vezető kutatója mutatta be az alsó tagozatos gyerekeknek és tanáraiknak szóló, játékos aktivitásokból álló – és nagy sikerrel működő – Csillagbusz Inklúziós Intervenciós Programot.  A CsIIP célja, hogy a többségi iskolába járó kisiskolások, tanítóik és az iskola közössége segítséget kapjanak integráltan tanuló, autizmussal élő osztálytársaik jobb megértéséhez és – nem csak az autizmus kapcsán hasznos – viselkedéses stratégiák elsajátításához.

Akik végig figyelemmel követték az online eseményt, azok a konferencia utolsó részében kérdéseket tehettek fel az előadóknak.