A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete a Nemzetközi Gyógypedagógiai Társasággal együttműködésben Budapesten rendezi meg 2018. évi XLVI. Országos Szakmai Konferenciáját.
Időpont: 2018. június 27-28-29.
Szakosztályi nap: június 29. péntek 09.00 – 16.00
Autizmus szakosztály
Szakosztályvezető: Őszi Tamásné
Üléselnök: Gájerné Balázs Gizella
Helyszín: Budapest, 1097 Ecseri út 3. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
9.00 – 9.20
Előadás címe: Autizmussal élő gyermekek ellátását befolyásoló tényezők a szülői életminőség kontextusában
Előadó neve: V. Molnár Márta PhD1,2, Stefanik Krisztina PhD2,3, Győri Miklós PhD, habil1,2
Delegáló intézmény, munkahely:
1ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet
2MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport
3ELTE BGGYK Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet
Összefoglalás: A MASZK kutatócsoport 2017-ben kidolgozott nagymintás, reprezentatív protokollja mentén valósította meg kvantitatív kérdőíves vizsgálatát. Első eredményeink betekintést engednek a szülői életminőség-tényezőket befolyásoló rendszer valamint az ellátórendszer kapcsolatába.
9.20 – 9.40
Előadás címe: Autonómia-támogatás mobil digitális eszközökkel az autizmus spektrumon: a DATA projekt koncepciója és néhány első eredménye
Előadó neve: Győri Miklós Phd, habil1,3, V. Molnár Márta PhD1,3, Havasi Ágnes2,3, Csákvári Judit PhD1, Stefanik Krisztina2,3, Varga Fanni1
1ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet
2ELTE BGGYK Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet
3MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport
Összefoglalás: Az előadás célja, egyrészt, röviden áttekinteni, hogy milyen (potenciális) előnyöket kínálnak a mobil digitális eszközök az autizmus spektrumon lévő személyek támogatásában, elsősorban az autonómia erősítése területén. Az előadás másik célja egy ilyen kutatás-fejlesztési projekt, a DATA (Digitális Autonómia-Támogatás az Autizmus spektrumon) projekt céljainak és módszertanának és első eredményeinek rövid bemutatása.
9.40 – 10.00
Előadás címe: Nembeszélő autizmussal élő tanulók által használt kommunikációs formák az osztályteremben
Előadó neve: Havasi Ágnes1, Stefanik Krisztina PhD1, Győri Miklós PhD, habil2
Delegáló intézmény, munkahely:
1ELTE BGGYK Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet
2ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet
Összefoglalás: Ötvenegy nembeszélő autizmussal élő kisiskolás 1990 kommunikációs interakcióját figyeltük meg természetes iskolai kontextusokban, előadásunkban a kommunikációs formák használatát mutatjuk be. A kutatást az ELTE BBGYK Kutatásetikai Bizottsága engedélyezte; az ELTE BGGYK támogatta.
10.00 – 10.20
Előadás címe: Szakmai műhelyünk bemutatása
Előadó neve: Lukácsné Kovács Katalin, gyógypedagógus
Delegáló intézmény, munkahely: Gyurkovics Tibor Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Összefoglalás: A téma egy olyan szakmai műhely bemutatása, mely autizmus spektrum zavarral élő gyermekek fejlesztésével foglalkozó szakemberek, gyógypedagógusok számára nyújt lehetőséget szakmai kérdések közös megbeszélésére és az egymás munkájával való ismerkedésre. Mindezt interaktív és önkéntes alapon.
10.20 – 10.40
Előadás címe: A MONTÁZS darabjai
Előadó neve: Dr. Simó Judit, Horvát Krisztina, Borsodi Zsófia
Delegáló intézmény, munkahely: Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft.
Összefoglalás: Az EFOP 1.9.2.- MONTÁZS projekt széleskörű szakmai céljai közül az előadásokban a Területi Autizmus Munkacsoportok (TEAM-ek) hálózata, majd a már lezajlott autizmus-barát rendezvények tapasztalatai kerülnek bemutatásra.
10.40 – 11.00
Előadás címe: Az integrációs puzzle sikeres összerakásának feltételei I.
Előadó neve: Dr. Hollóné Ruska Zsuzsanna intézményvezető, Kiss Zsuzsanna gyógypedagógus, Monek Petra gyógypedagógus, Szenek Mónika gyógypedagógus
Delegáló intézmény, munkahely: Autizmus Centrum Kecskemét
Összefoglalás: Szegregációból az integrációba vezető út az együttműködő intézmények, pedagógusok és szülők szemszögéből.
11.00 – 11.20 KÁVÉSZÜNET
11.20 – 11.40
Előadás címe: Az integrációs puzzle sikeres összerakásának feltételei II.
Előadó neve: Dr. Hollóné Ruska Zsuzsanna intézményvezető, Kiss Zsuzsanna gyógypedagógus, Monek Petra gyógypedagógus, Szenek Mónika gyógypedagógus
Delegáló intézmény, munkahely:
Összefoglalás: Szegregációból az integrációba vezető út az együttműködő intézmények, pedagógusok és szülők szemszögéből.
11.40 – 12.00
Előadás címe: Óvodai csoport kialakítása autizmussal élő gyermekek számára: a protetikus környezet megtervezése és használata
Előadó neve: Kozma Andrea, gyógypedagógus
Delegáló intézmény, munkahely: Kőbányai Komplex Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Összefoglalás: Az előadásban két autizmus specifikus óvodai csoport kialakítása során leszűrt tapasztalatainkat összegzem. Két fő fókuszt emelek ki: a családokkal való kapcsolatfelvételt, majd a szülőkkel való együttműködés fontosságát, az otthoni tréninget; másrészt a protetikus környezet pozitív eredményeit.
12.00 – 12.20
Előadás címe: A szakértői vizsgálat autizmus-specifikus adaptációja
Előadó neve: Kovácsné Tóth Krisztina, gyógypedagógus
Delegáló intézmény, munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Székhely Intézménye
Összefoglalás: Előadásomban röviden áttekintem az autizmussal élő gyermekek és családjaik szempontjából a szakértői bizottsági tevékenység néhány elemét, majd bemutatom helyi gyakorlatunkat a komplex gyógypedagógiai-pszichológiai vizsgálatok autizmus szempontú adaptációjával kapcsolatban.
12.20 – 12.40
Előadás címe: Beszámoló a Szerbiában megtartott, társadalmi szemlélet megalapozó tréningről
Előadó neve: Kiss Brigitta, Menyhárt Barbara, Molnár Erzsébet, Négyesi Nikolett, Vajda Kitti
Delegáló intézmény, munkahely: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Hallgatói Önkormányzat
Összefoglalás: A HÖOK Külhoni Program keretében az ELTE BGGyK HÖK egy két napos társadalmi szemlélet megalapozó tréninget tartott Szerbiában, a Szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatóinak. A programban az intellektuális képességzavar és az autizmus spektrum zavar került bemutatásra saját élményű játékokon keresztül.
12.40 – 13.20 EBÉDSZÜNET
13.20 – 13.40
Előadás címe: Tananyagok, taneszközök autizmus-specifikus adaptációja
Előadó neve: Stolc Edina, gyógypedagógus
Delegáló intézmény, munkahely: Autizmus Alapítvány Általános Iskolája
Összefoglalás: Az előadásban az autizmus-specifikus adaptáció szempontjait és jó gyakorlatát mutatjuk be.
Regisztráció: szerdán 9.00-10.00 között,
csütörtökön 12.30-14.00 óráig,
pénteken reggel 8.30-10.00 óráig.
Jelentkezni lehet online űrlapon itt, vagy az alábbi jelentkezési lapon a megadott e-mail címre eljuttatva.
Jelentkezési lap letölthető innen: Jelentkezés.docx , Jelentkezés.pdf